
‘Leerlingen zijn positief over het digitaal maken van de toets’
Hoe kijkt Arie Sint Nicolaas aan tegen de ondersteuning van Cito? We stelden hem net vóór het opengaan van de scholen in het voortgezet onderwijs enkele vragen. Tijdens coronatijd. Deze vakgroepvoorzitter is dit jaar samen met collega-docenten van de sectie Frans volop aan de slag gegaan met digitale versies Kijk- en luistertoetsen Frans met mavo-, havo- en vwo-leerlingen van het Altena College in Sleeuwijk. Ook zijn voor-examenklassers hebben al volop geoefend met de toetsen.
Als het gaat om de vraag hoe Cito hem ondersteunt, denkt Arie meteen aan de materialen die voor hem in schoolexamenweken belangrijk zijn, maar die ook daarbuiten nu steeds meer van pas komen. De Kijk- en luistertoetsen van Cito. Voorheen was hij dan met de toetsen op papier in de weer, vanaf begin dit jaar – nog voor het uitbreken van het coronavirus – nam hij de eerste schoolexamens digitaal af. Via toetsplatform Woots.
Arie bespreekt met z'n leerlingen met behulp van Woots de resultaten van de digitale toets.
Als het gaat om de vraag hoe Cito hem ondersteunt, denkt Arie meteen aan de materialen die voor hem in schoolexamenweken belangrijk zijn, maar die ook daarbuiten nu steeds meer van pas komen. De Kijk- en luistertoetsen van Cito. Voorheen was hij dan met de toetsen op papier in de weer, vanaf begin dit jaar – nog voor het uitbreken van het coronavirus – nam hij de eerste schoolexamens digitaal af. Via toetsplatform Woots.
Vernieuwingsgezind, maar dit kwam wat plotseling
Cito is al jaren voor hem de standaard, ook gezien de landelijke dekking van gebruik van de toetsen. Al had hij dit jaar wel twijfels over hoe het zou gaan bij het afnemen van deze zo belangrijke PTA-toetsen op een compleet nieuwe manier. Die twijfels sloegen om toen door collega-docenten van zijn vakgroep Frans unaniem gezegd werd: laten we het doen! Arie vertelt: “We zijn een hecht team en we gaan nieuwe uitdagingen niet uit de weg. Eerlijk gezegd kwam de vernieuwing van de Kijk- en luistertoetsen voor ons wel vrij plotseling. Het was fijner geweest als we niet pas aan het begin van het schooljaar zouden horen waarin er op een nieuwe manier zou worden getoetst, maar het jaar daarvoor al bekend was geworden welke plannen er waren. Dat had de onrust die er nu was zeker kunnen wegnemen. Ook al kon je ook nog op de ‘oude’ manier, op papier afnemen.”Geen achterstanden tijdens coronacrisis mede dankzij Woots
Tijdens de coronacrisis voelde Arie zich extra gesteund door Cito door de vernieuwing die was ingezet met de komst van het digitale toetsplatform. Ook al waren hij en zijn collega’s al om. Door nu ook op afstand verder te kunnen met het trainen van kijk- en luistervaardigheid denkt Arie dat zijn leerlingen geen achterstanden hebben opgelopen. “Omdat ze voor de coronacrisis al hadden kennisgemaakt met het toetsplatform Woots, vonden ze het prima vanuit huis aan de slag te gaan met Kijk- en luistertoetsen. Op de vraag of ze daarbij nog extra ondersteuning van hem nodig hadden, reageert hij: nee hoor, echt niks van gemerkt. Leerlingen zijn positief over het digitaal maken van de toets. Ze kunnen zich zo veel beter concentreren.” Naderhand geeft hij ze altijd de gelegenheid zelf hun resultaten in te zien. “Handig en zo weten ze snel hoe ze het hebben gemaakt. Dat is ook echt een voordeel.”