
Rijmkonijn
Sommige kleuters vinden vragen in een toetsboekje maken best lastig of spannend. Rijmkonijn is een spel om op een speelse manier vaardigheden van kleuters in kaart te brengen. In kleine groepjes spelen leerlingen een bordspel op de tablet. Hierbij beantwoorden ze toetsvragen op hun eigen niveau. Verzamel samen wortels en ga allemaal snel naar het mama-konijn.

- Spelen en meten in één
- Elke leerling krijgt vragen op zijn eigen niveau
- Zicht op hoe goed je leerlingen kunnen rijmen
- Te spelen in groepjes van twee of drie leerlingen
- Nu gevuld met rijmvragen, maar in de toekomst ook in te vullen met ander soort vragen
Hoe werkt het?
In groepjes van twee of drie spelen leerlingen samen het spel op een tablet. De leerling die aan de beurt is tikt op de dobbelsteen. Het konijn van de leerling loopt automatisch het aantal gegooide ogen. Het konijn komt op een vakje en de leerling hoort een vraag. De leerling geeft antwoord door op één van de drie getoonde plaatjes te klikken. Bij een goed antwoord komt er een wortel in de mand van het mama-konijn. De eerste drie rondes zoekt het spel naar het niveau van de leerlingen. Elke leerling krijgt een makkelijke, een moeilijke en een gemiddelde vraag. Na deze drie rondes stemt het spel de vragen af op het niveau van de leerlingen. Zo kan elke leerling wortels verdienen. Wanneer het eerste konijn bij het mama-konijn is rennen de andere konijnen er achteraan en is het spel klaar.

Spel spelen?
Mogen wij een keer langskomen om het spel met een groepje kleuters te spelen? Of heb je zelf ideeën over hoe meten op een speelse manier kan? Dan komen we graag langs!Ontwikkeling
Fase 1
Fase 2
