
Samen uitvinden wat wél en niet werkt
Jos Keuning werkt sinds 2009 bij Cito en is momenteel binnen de divisie Onderzoek, Kennis en innovatie (OK&I) hoofd van het team Onderwijskundig Onderzoek. Over de jaren heen is hij bij allerlei onderzoeksprojecten betrokken geweest. Kijken hoe je het onderwijs écht verder kunt helpen, was in al die projecten zijn drijfveer. Vaak hadden de projecten betrekking op de vraag hoe je de mogelijkheden en talenten van speciale doelgroepen in beeld kunt brengen. Daarnaast was onderzoek op stelselniveau ook vaak het doel, bijvoorbeeld op het gebied van Mondelinge Taalvaardigheid of Digitale Geletterdheid. Momenteel leidt hij een multidisciplinair team dat samen met scholen en universiteiten onderzoek doet op het gebied van onderwijskundig meten. Samen uitvinden wat wél en niet werkt, dat is zijn doel.

dr. Jos Keuning - teamhoofd Onderwijskundig Onderzoek
Recente projecten:
- Werkplaats MBO: Democratisering van kritisch denken
Samen met ROC van Twente, ROC Midden Nederland, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Twente, Hogeschool Utrecht - Peiling Digitale geletterdheid in groep 8 van het reguliere basisonderwijs
Samen met Universiteit Twente en KBA Nijmegen - Mondelinge taalvaardigheid van schoolverlaters in het sbo en so: een peilingsonderzoek
Samen met ITTA en CED-groep - Evaluatie en planning van lees-leertrajecten: een dynamisch perspectief
Samen met Radboud universiteit, Expertisecentrum Nederlands en Samenwerkingsstichting Kans & Kleur - Gebruik van toetsen bij het plannen van leertrajecten
Samen met Kohnstamm Instituut en enkele SBO-scholen - Gericht werken aan opbrengsten in taal- en leesonderwijs: een systematische review naar toetsvormen
Samen met Expertisecentrum Nederlands - Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen 5 tot 18 jarigen (COOL5-18)
Samen met GION, ITS en Kohnstamm Instituut
Recente wetenschappelijke publicaties
- Gruhn, S., Segers, E., Keuning, J. & Verhoeven, L. (2020). Profiling children's reading comprehension: A dynamic approach. Learning and Individual Differences (online preprint).
- Monster, I., Tellings, A. Burk, W.J., Keuning, J., Segers, E. & Verhoeven, L. (2020). Assessing children’s incremental word knowledge in the upper primary grades. Language Testing (online preprint).
- Crompvoets, E.A.V., Keuning, J. & Emons, W. (2020). Bias and Precision of Continuous Norms Obtained Using Quantile Regression, Assessment (online preprint).
- Den Ouden, M., Keuning, J. & Eggen, T.J.H.M. Eggen. (2019). Fine-Grained Assessment of Children’s Text Comprehension Skills. Frontiers in Psychology, 10, 1313.
- Keuning, J., Schouwstra, S., Scheltinga, F. & Van der Lubbe, M. (2019). Game-based Spoken Interaction Assessment in Special Need Children. In: B.P. Veldkamp and C. Sluijter (Eds.), Theoretical and Practical Advances in Computer-based Educational Measurement. Methodology of Educational Measurement and Assessment. Springer, Cham, Assessment, https://doi.org/10.1007/978-3-030-18480-3_19.
- Verhoeven, L. & Keuning, J. (2017). The Nature of Developmental Dyslexia in a Transparent Orthography. Scientific Studies of Reading, 22, 7-23.
- Keuning, J., Straat, H. & Feskens, F. (2017). The Data-Driven Direct Consensus (3DC) Procedure: A New Approach to Standard Setting.In: Blömeke S., Gustafsson JE. (eds) Standard Setting in Education. Methodology of Educational Measurement and Assessment. Springer, Cham
Recente publicaties in vaktijdschriften
- Keuning, J. & Noordhof, R. (2020). Hoe voorspelbaar is jouw examen? Examens, 1, 18-23.
- Keuning, J., Swart, N., & Scheltinga, F. (2019). Leesbegrip beter in beeld. Didactief, 49, 10.
- Noordhof, R. & Keuning, J. (2019). Werken met een robot is meer dan leuk spelen. Vives Magazine, 166, 32-33.
- Keuning, J., Den Ouden, M. & Hilte, M. (2018). Inzicht in tekstbegrip: een dynamisch perspectief.Tijdschrift voor orthopedagogiek, 57, 22-26
- Leysen, H, Noé, M., Van den Broeck, W., Loncke, M., Liekens, E., Lowette, A., Van den Eynden, L., Keuning, J. & Geudens, A. (2017). Vergelijking van de resultaten op de Drie-Minuten-Toets en de AVI-toetskaarten van 2009 tussen Nederland en Vlaanderen.Logopedie, 12, 35-44.
- Keuning, J., Hollenberg, J. & Meijer, J. (2017). Hoe kies je een passende leerroute voor leerlingen in het sbo? Beter Begeleiden, 1, 20-23.