Direct naar inhoud

Informatie centrale examens

Bijna iedereen krijgt te maken met het centraal examen. Het gevoel van voorbereiding, focus en de uiteindelijke ontlading is herkenbaar. Ook voor ons als examenmakers. Toewerken naar de juiste balans van onderwerpen, domeinen, vraagsoorten, vaardigheden en niveau is een zorgvuldig traject. Tussen het bedenken van conceptvragen en de daadwerkelijke afname zit zo’n 1,5 tot 2 jaar. Op deze webpagina vind je informatie die betrekking heeft op het examenproces.

Wie bepaalt de inhoud van de examens?
Bij het ontwikkelen van de opgaven volgen wij de examensyllabi van het CvTE. Hierin staat gedetailleerd beschreven waaraan de leerstof moet voldoen. Deze zijn openbaar en te gebruiken door leerlingen in hun voorbereiding op een examen.

Lees meer >

Examenopgaven worden gemaakt door vakdocenten
Honderden vakdocenten die in het dagelijkse leven voor de klas staan ontwikkelen de examenopgaven. Zij worden daarbij begeleid door onze toetsdeskundigen die de examens samenstellen.

Lees meer >

Wat maakt een vraag een goede toetsvraag?
Daarvoor geldt een aantal vakinhoudelijke en toetstechnische eisen. Zo moet de vraag naast het juiste niveau ook voldoende onderscheid maken, dus dat een vaardige leerling de vraag goed beantwoordt en de minder vaardige leerling niet.

Lees meer >
Als schooltassen en Nederlandse vlaggen het straatbeeld sieren, worden ook wij als examenmakers daar heel blij van. Trots, omdat het centraal examen een onmisbaar onderdeel is voor de waarde van het diploma.

Papier is anders dan digitaal
Het verschil zit ‘m niet alleen in papier en digitaal. Zo bevat een digitaal examen andere vraagvormen, zoals sleep- een aanklikvragen. En soms zijn er aanvullende tools en applicaties nodig. Bijvoorbeeld voor het opslaan van berekeningen of het tekenen van een grafiek.

Lees meer >

Wie zitten er achter de N-term?
Wij adviseren het CvTE over de N-term. Daarvoor analyseren we de scores van eindexamenleerlingen die we ontvangen van scholen. Het CvTE stelt de N-termen vast. Met de N-term kunnen scholen de scores omzetten naar cijfers.

Lees meer >

Wie doet wat
Het ministerie van OCW is verantwoordelijk voor het examenprogramma. Het CvTE voert de regie over de examens en stelt op basis van het examenprogramma de examensyllabi op. Stichting Cito is verantwoordelijk voor de constructie van de examens en adviseert het CvTE over de normering. Voor het drukken en bezorgen van de papieren examens op de scholen en de examensoftware voor digitale afnames zorgt DUO.

Lees meer >

Waarom zo’n talig examen?
Dat heeft te maken met de voorgeschreven concept-context benadering. Leerlingen krijgen een context voorgelegd die ze nog niet kennen en waarop ze hun kennis moeten kunnen toepassen. Die contexten moeten worden uitgelegd.

Terugblik
Elk jaar maken we een examenverslag met specfieke feiten en cijfers. Inclusief informatie en applicaties voor zelfanalyse.

Informatiebronnen tijdens de afnames
Ben je docent of examensecretaris, kijk dan op Examenblad.nl en deze webpagina van de rijksoverheid.

Voor vragen over examenopgaven, correctievoorschriften en de normering kun je contact opnemen met de Examenlijn.

Uitleg door onze collega's

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken