Direct naar inhoud
Leerkracht en leerling primair onderwijs

Testinstrumentarium Taalontwikkelingsstoornissen

Voor kinderen van 4 tot 10 jaar

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) wil je zo vroeg mogelijk signaleren. In samenwerking met het Expertisecentrum Nederlands en de Radboud Universiteit ontwikkelden wij het Testinstrumentarium Taalontwikkelingsstoornissen (T-TOS) voor kinderen van 4 tot 10 jaar met een mogelijke spraak- en/of taalstoornis.

Het helpt jou – als logopedist, klinisch linguïst, psycholoog, orthopedagoog of andere deskundige – om een mogelijk spraak- en/of taalprobleem bij kinderen klinisch te onderbouwen. Je stelt vast welke onderdelen van het taalsysteem verstoord zijn én kan de ernst van de stoornis vaststellen.

Vaak neem ik een selectie van subtesten af, om mijn hypothese te onderbouwen. Wanneer ik de gehele spraak- en taalvaardigheid van een kind in kaart wil brengen, neem ik álle subtesten af.

Daarom T-TOS

  • Ontwikkeld in samenwerking met Expertisecentrum Nederlands en Radboud Universiteit
  • Digitale verwerking, makkelijk in gebruik
  • Authentieke Nederlandse test
  • Direct bruikbaar bij indicatiestelling
  • Voor handelingsgerichte diagnostiek en/of voortgangscontrole
  • Overzichtelijke rapportages
  • COTAN gecertificeerd

Overzicht testen

Kinderen vinden het leuk om de subtesten op de computer te maken en de testafnames verlopen vlot.

Wat test je?

Het T-TOS gaat uit van de linguïstische spraak- en taalfactoren, onderverdeeld in deze domeinen:

  • auditieve verwerkingsproblemen
  • spraakproductieproblemen
  • grammaticale problemen
  • lexicaal-semantische problemen

Hoe ziet de testafname eruit?

  • Voor de indicatiestelling maak je een selectie uit de beschikbare subtesten in combinatie met de meest recente criteria.
  • Voor het stellen van een diagnose en het maken van een behandelplan kun je ervoor kiezen alle subtesten via het computerprogramma T-TOS af te nemen of een deel ervan.

Alle afname-instructies, keuzes en tips vind je in de map. De resultaten worden direct digitaal verwerkt.

De rapportage

De resultaten van de test worden gepresenteerd in een overzichtelijke tabel. Je hebt de keuze de rapportage te printen en/of op te slaan in het dossier van het kind.

Hiermee kun je vervolgens een adequaat en passend aanbod voor het kind organiseren en/of een diagnostische procedure starten.

Ook interessant: DMT en AVI voor de zorg. Inzicht in de ontwikkeling van én het niveau van technisch lezen van een kind.

Leerlingen primair onderwijs achter de laptop

Interessante artikelen

Diagnostiek en evaluatie in de praktijk

T-TOS: achtergrond, inhoud en toepassin

Identificeren van risicokinderen met het T-TOS

De T-TOS onderscheidt zich door subtesten voor auditieve verwerking en articulatie.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken