Direct naar inhoud

Rondetafelgesprek in de Tweede Kamer

23-04-2025 | Nieuws Op donderdag 24 april vond in de Tweede Kamer het rondetafelgesprek van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap plaats. Onderwerp van gesprek: de rol van toetsing, examens en selectie in het funderend onderwijs.

Onze bestuursvoorzitter Saskia Wools riep op om toetsen op waarde te schatten: als krachtig instrument, met waarde én met beperkingen. Bedoeld als goede aanvulling om beslissingen in het onderwijs beter te maken.

In haar introductie stelde Saskia drie punten aan de orde:  

  1. Toetsen leveren data op die ondersteunend zijn aan onderwijsbeslissingen
    Een toets geeft inzicht in wat kinderen kunnen en wat ze geleerd hebben. Een toetsresultaat kan verrassen of bevestigen. Een toets is eigenlijk alleen maar een manier om gestructureerd informatie over leerlingen te verzamelen. En daar kan op zich niemand tegen zijn. Waar je wel tegen kunt zijn, is het gebruik van toetsen.  
     
  2. Toetsen zijn te belangrijk geworden
    Een toets is een waardevol instrument, maar kent ook zeker beperkingen. Een toets kan niet alles meten. Een toets is altijd een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. En een toetsresultaat kan als absolute waarheid worden geïnterpreteerd: ‘Jij bent je toets.’

    Dat komt onder andere omdat we met toetsen grote, haast onomkeerbare onderwijsbeslissingen willen nemen. Het legt druk op het instrument waarvoor het niet bedoeld is. Het maakt ook dat de beperkingen van toetsen in het debat vaak sterker naar voren komen dan de waarde ervan. Ik vind het belangrijk dat in dit debat ook aandacht is voor de waarde van toetsen en wat het je kan opleveren.

  3. Goed onderwijs vraagt om een gebalanceerd toetssysteem 
    Wij zien de toets als een van de databronnen die de leraar kan gebruiken om te komen tot passende onderwijsbeslissingen. De onderwijsprofessional kan het verschil maken door te duiden, te wegen en verschillende databronnen met elkaar te verbinden. En ja, daar is kennis, tijd en datageletterdheid voor nodig. Maar alleen op deze manier kunnen we het onderwijs vormgeven waar iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen.  

Het hele rondetafelgesprek is terug te kijken op Debat Direct.  
Het position paper is te downloaden op de site van de Tweede kamer.   

Zoeken