
Over CitoLab
CitoLab onderzoekt en innoveert het onderwijs
Sinds 2018 vergroten én delen wij kennis over onderwijskundig meten. Dat doen we door onderzoeksprojecten uit te voeren, prototypes te bouwen, data-analyses te maken en software te ontwikkelen. Vanzelfsprekend werken we daarbij samen met scholen, de wetenschap, beleidsmakers en andere partners. Alle nieuwe kennis die we vergaren, houden we niet voor onszelf. Natuurlijk niet! We delen wat we weten en vertalen dit waar dat kan. Bijvoorbeeld via deze site.
Dit is wat we doen
Bij CitoLab werken we - samen met al onze partners - enthousiast en bevlogen aan nieuwe kennis over onderwijskundig meten, toetsen en leren. Deze kennis delen we waar dat kan en verwerken we in prototypes, software, infographics, adviezen. Zo leveren we onze eigen, unieke bijdrage aan het onderwijs van (over)morgen. Dit is onze belofte (CitoLab-meerjarenbeleidsplan 2022 - 2025):
Wij vergroten de kennis over toetsen, zodat de waarde en toepasbaarheid ervan toenemen.Blijf up-to-date. Volg ons op LinkedIn
Zo werken we aan onderwijsinnovatie
Jaarlijks geven we inzicht in onze innovatieplannen en (onderzoeks)resultaten. Dat doen we via ons meerjarenbeleidsplan en bijbehorende werkprogramma's. Benieuwd naar ons werkprogramma voor 2023? Dit kun je lezen:
- de onderzoeken die we gaan uitvoeren in 2023
- de prototypes die we gaan ontwikkelen in 2023
- onze vier innovatiethema's voor de jaren 2022 - 2025
- onze highlight-projecten van 2022
- en interviews met CitoLab-directeur Remco Feskens, bestuursvoorzitter Saskia Wools, hoofd Prototypes Romy Noordhof en hoofd Onderwijskundig Onderzoek Jos Keuning.
Bij CitoLab denken we vrijer en kijken we breder. We gaan integer te werk met data om eerlijke kansen te vergroten. We zoeken en onderzoeken de mogelijkheden, zodat eigenaarschap in het onderwijs kan groeien. En we creëren kennis en tools die de talenten van leerlingen zichtbaar maken, en leraren de tijd en ruimte geven hun vak uit te oefenen.
CitoLab code, Bron: CitoLab Meerjarenbeleidsplan 2022 - 2025
CitoLab innovatiethema's 2022 - 2025
In onze nieuwe beleidsplanperiode 2022 - 2025 werken we met vier innovatiethema’s. Thema's waarmee we vanuit onze kennis en expertise het onderwijs(veld) verder helpen. Deze vier thema's vormen de paraplu voor onze werkzaamheden:
De waarde van data
Aan deze onderwijsvraagstukken werken we:
- Hoe kunnen we andere soorten data gebruiken?
- Hoe kunnen we rijker rapporteren? Voor een breder publiek?
- Hoe kunnen we technologie gebruiken en de menselijke maat behouden?
- Hoe kunnen we de juiste data ophalen voor de rapportages/ beslissingen van morgen?
Bekijk projecten bij dit innovatiethema:
Innovatieve prototypes Onderwijskundig onderzoekRuimte voor ieders talent
Aan deze onderwijsvraagstukken werken we:
- Hoe brengen we voorkeuren en de belevingswereld van leerlingen in kaart?
- Hoe kunnen we omgaan met verschillen hierin?
- Hoe voorkomen we drempels in toetsen en meetinstrumenten?
- Hoe benadrukken we de focus op individuele groei?
- Hoe kunnen we leerlingen zeggenschap geven over toetsen?
- Hoe kunnen we zó rapporteren dat leerlingen zich eigenaar voelen?
Bekijk projecten bij dit innovatiethema:
Innovatieve prototypes Onderwijskundig onderzoekVaardigheden voor een nieuwe wereld
Aan deze onderwijsvraagstukken werken we:
- Hoe kunnen we (nieuwe) vaardigheden zichtbaar maken?
- Hoe kunnen we, bijvoorbeeld, probleemoplossend vermogen meten?
- Hoe kunnen we vaardigheden verpakken in een toets? Welke nieuwe toetsvormen zijn er?
- Hoe kunnen we vaardigheden per leeftijdsgroep beoordelen?
- Hoe kunnen we eigenaarschap over zulke vaardigheden bij leerlingen leggen en vergroten?
Bekijk projecten bij dit innovatiethema:
Innovatieve prototypes Onderwijskundig onderzoekDe klas van morgen
Aan deze onderwijsvraagstukken werken we:
- Hoe zorgen we voor tijdsbesparing bij het maken van toetsen?
- Hoe zorgen we voor tijdsbesparing bij het interpreteren van toetsresultaten?
- Hoe kunnen we toets- of nakijktijd onderdeel maken van de leeractiviteit?
- Hoe optimaliseren we het gebruik van bestaande databronnen in de klas?
Bekijk projecten bij dit innovatiethema:
Innovatieve prototypes Onderwijskundig onderzoekCitoLab is de nieuwe naam voor divisie Onderzoek, Kennis & Innovatie, oftewel OK&I. We hanteren de nieuwe naam vanaf 1 september 2022.

Teams CitoLab
- Team Prototypes
- Team Onderwijskundig onderzoek
- Team Psychometrisch Onderzoek en Dienstverlening
Wil je bij ons werken?
We zoeken altijd onderzoekers, ontwikkelaars en studenten die hun steentje willen bijdragen aan het onderwijskundig meten van de toekomst.
Kijk voor de nieuwste vacatures, fijne stageplekken en promotieonderzoekenBenieuwd naar onze ambities?
Bij CitoLab hebben we grote ambities. In wat we doen, hoe we dat doen en wat we willen bereiken.
Lees meer over onze werkwijze
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via ons contactformulier. En blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.