Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

Toetsen in context

Een motiverende toets begrijpend lezen

Hoe kunnen we een toets begrijpend lezen motiverender maken voor leerlingen? Door hen in een context te plaatsen waarin ze het nut ervaren. Even ben je geen leerling die een toets maakt, maar een eindredacteur die ervoor moet zorgen dat de krant klaar wordt gemaakt voor de drukpers. De vragen blijven nagenoeg hetzelfde als bij de gewone toets, maar de vormgeving maakt het aantrekkelijker. En doordat de tekst deels meeverandert als jij jouw keuzes maakt, zie je onmiddellijk de relevantie van wat je doet. Dat brengt je op het puntje van je stoel.

Zo werkt de nieuwe toets begrijpend lezen

  • Leerlingen krijgen een toets die er uitziet als een krant, met alles erop en eraan.
  • Ze kruipen in de rol van eindredacteur. De leerlingen zien teksten en krijgen vragen vanuit die rol.
  • Alle vragen moeten opgelost worden. Dat gebeurt interactief: van elke keuze die de leerlingen maken, zien ze onmiddellijk de gevolgen in de krant.
  • Wij verwachten dat het zien van het praktisch nut en de vormgeving de motivatie bevorderen.

Citolab en HKU

In 2019 werkte CitoLab samen met de HKU aan het project ‘Toetsen van de toekomst’. Studenten gingen op zoek naar mogelijkheden om de afstand tussen toetsen en de belevingswereld van leerlingen te verkleinen. Eén student kwam met het idee om de leerling in een betekenisvolle context te plaatsen. Dat idee inspireerde ons om dit prototype te ontwikkelen.

Leerlingen vertelden ons dat ze begrijpend lezen maar stom vinden. ‘Ja, soms heb je wel een grappige tekst, maar dan nóg… wat heb je er nou aan?’ Daar wilden wij wat op verzinnen.
Romy Noordhof, hoofd team Prototypes
CitoLab - Toetsen in context

Een voorbeeld

  • In plaats van te vragen: ‘Wat is de hoofdgedachte van alinea 6’ vragen we: ‘We willen de hoofdgedachte van deze alinea uitlichten. Klik de juiste zin aan’. De leerling ziet vervolgens hoe zijn keuze als een header in de tekst verschijnt.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken