Balans van de leesvaardigheid in het basis- en speciaal basisonderwijs 2 | PPON-reeks nummer 54
Door: Kuhlemeier, H., Jolink, A., Krämer, I., Hemker, B., Jongen, I., Berkel, S. van, & Bechger, T. | 01-06-2014 In dit rapport lees je over de uitkomsten van drie peilingsonderzoeken Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau (PPON) door Cito naar het niveau van leesvaardigheid in groep 8, groep 5 en de eindgroep van het SBO in de periode 2011-2012.De leesvaardigheid is vastgesteld door middel van 48 leesteksten met bijbehorende opgaven over het lezen van informatieve, instructieve, verhalende en betogende teksten. Nagegaan is hoe vaardig leerlingen zijn in het begrijpen en interpreteren van geschreven teksten en het reflecteren op deze teksten. Daarnaast is het vaardigheidsniveau bepaald op vier aan lezen gerelateerde vaardigheden, te weten studerend lezen, alfabetiseren en opzoeken van informatie, woordenschat en technisch lezen. Verder is gekeken naar vaardigheidsverschillen tussen groepen leerlingen, zoals jongens en meisjes en kinderen van laag- en hoogopgeleide ouders. Tot slot zijn het onderwijsaanbod in lezen en de leesattituden en -activiteiten van de leerlingen geïnventariseerd.
Ga naar het artikelUit: PPON-reeks nummer 54

Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!