Direct naar inhoud

Balans van het spreekonderwijs op de basisschool | PPON-reeks nummer 30

Door: van Weerden, J., Heesters, K., Jongen, I., van der Schoot, F., Hemker, B., Veldhuijzen, N., & Verhelst, N. | 01-06-2006 In dit rapport lees je over de uitkomsten van het peilingsonderzoek Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau (PPON) door Cito voor spreekvaardigheid voorjaar 2002.

Het betrof leerlingen van jaargroepen 5 en 8 uit het basisonderwijs en 12-13-jarige leerlingen uit het speciaal basisonderwijs (sbo). De peiling omvatte een onderzoek naar de spreekvaardigheid van de leerlingen aan de hand van beeldverhalen en korteresponstoetsen. Daarnaast vond er een inventarisatie plaats van het onderwijsaanbod voor spreekvaardigheid met behulp van een schriftelijke vragenlijst. De vragenlijst is beantwoord door leraren van de jaargroepen 4 tot en met 8 in het basisonderwijs en door sbo-leraren van de deelnemende groep leerlingen. In het voorjaar 2003 vond op experimentele basis in jaargroep 8 een onderzoek plaats naar interactieve spreekvaardigheid aan de hand van beslissingsgesprekken.

Ga naar het onderzoeksrapport
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken