Direct naar inhoud

Balans van het taalonderwijs in het speciaal basisonderwijs 2 | PPON-reeks nummer 21

Door: van Weerden, J., Bechger, T., & Hemker, B. | 01-06-2002 In dit rapport lees je over de uitkomsten van het tweede peilingsonderzoek Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau (PPON) door Cito voor taal en lezen in het speciale basisonderwijs (SBO) in mei/juni 1999.

Het peilingsonderzoek omvatte een inventarisatie bij leraren van enkele aspecten van het onderwijsaanbod, een inventarisatie bij 12- en 13-jarige leerlingen van hun activiteiten en attituden op het terrein van lezen en taal en een onderzoek naar de vaardigheid in lezen, luisteren en enkele ondersteunende activiteiten. Dezelfde toetsen zijn voorgelegd aan leerlingen in het basisonderwijs in de groepen vier tot en met acht, zodat het niveau van de 12- en 13-jarige leerlingen in het speciale basisonderwijs kan worden vergeleken met dat van de genoemde jaargroepen in het basisonderwijs. Het onderzoek is voor een belangrijk deel een herhaling van een eerste onderzoek bij deze groep leerlingen in 1993.

Ga naar het onderzoeksrapport

Bekijk ook de balans van het taalonderwijs halverwege de basisschool 3 en de balans van het taalonderwijs aan het einde van de basisschool 3.

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken