Het effect van afstandsonderwijs op leerresultaten in het primair onderwijs
Door: Lek, K., Feskens, R., & Keuning, J. | 05-11-2020 In 2020 waren scholen van 16 maart tot 8 juni genoodzaakt om te sluiten, vanwege het Coronavirus. In deze drie maanden werd het reguliere onderwijsprogramma op school vervangen door afstandsonderwijs thuis.Ondanks dat er veel is gedaan om ervoor te zorgen dat het thuisonderwijs voor iedereen toegankelijk was, zoals het uitdelen van laptops, wordt gevreesd dat deze tijdelijke sluiting van basisscholen heeft geleid tot leerachterstanden en een toename van ongelijkheid tussen leerlingen (Couzy, 2020).
Dit onderzoeksrapport is gemaakt op basis van Cito dataretour. Via Cito dataretour sturen basisscholen jaarlijks op vrijwillige basis hun toetsresultaten op het Cito Volgsysteem primair en speciaal onderwijs naar Cito voor onderzoeksdoeleinden. De doelstelling is om op basis van deze gegevens een geaggregeerd overzicht te verkrijgen van de eventueel ontstane leerachterstanden in het PO. Dat overzicht maken we voor de volgende kernvakken: Begrijpend lezen, Rekenen-Wiskunde, en Spelling. Cito kijkt daarbij naar de groepen 4 tot en met 7. Concreet richt dit rapport zich op de beantwoording van de volgende onderzoeksvragen:
- In hoeverre is afstandsonderwijs van invloed geweest op het gemiddelde vaardigheidsniveau van leerlingen aan het einde van het schooljaar?
- In hoeverre wijkt de leergroei die leerlingen hebben geboekt tijdens de periode van afstandsonderwijs af van voorgaande jaren?
- In hoeverre is er sprake van verschillen tussen provincies en schoolinstellingen met meer of minder achterstandsleerlingen?
Appendix A – In deze appendix is te lezen hoe selectie heeft plaatsgevonden voor de vakken Begrijpend lezen, Rekenen-wiskunde en Spelling.
Appendix B - In het rapport ’Het effect van afstandsonderwijs op leerresultaten in het PO’ is te lezen hoe er uit de jaren 2017-2018 en 2018-2019 een steekproef is getrokken die ’vergelijkbaar’ is met de beschikbare data uit het huidige schooljaar 2019-2020. In deze appendix wordt getoond hoe de steekproeven inderdaad vergelijkbaar zijn in termen van vaardigheidsscores.

Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!