Leesmotivatie, leesgedrag en leesvaardigheid van Nederlandse 15-jarigen
Door: Kordes, J., Feenstra, H., Partchev, I., Feskens, R., & De Graaf, A. | 01-06-2012 In dit rapport lees je over aanvullende analyses op basis van het Programme for International Student Assessment (PISA) in 2009.Beschreven is in hoeverre het PISA-raamwerk voor leesvaardigheid aansluit op het huidige curriculum en de lespraktijk in de onderbouw van het voortgezet onderwijs in Nederland. Ook wordt geprobeerd om de sterktes en zwaktes in leesvaardigheid van 15-jarige Nederlandse leerlingen te verklaren, vergeleken met de prestaties van leerlingen uit Vlaanderen en Duitsland. Verder wordt nader ingegaan op de leesprestaties van laaggeletterde leerlingen ten opzichte van overige leerlingen. Tot slot worden de verschillen in leesvaardigheid, leesmotivatie en leesgedrag tussen Nederlandse, Vlaamse en Duitse leerlingen nader besproken.
Ga naar het onderzoeksrapport
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!