Direct naar inhoud

Lezen en antwoorden bij teksten en vragen

Door: Rooijackers, P., Van Silfhout, G., Schuurs, U., Mulders, I., & Van den Bergh, H. | 01-01-2020 In dit onderzoeksrapport lees je over een cross-sectionele eye-trackstudie onder 52 vwo-leerlingen.

In Nederland traint men vaak tekstbegrip met een tekst met vragen. Daarbij bestuderen leerlingen vooraf een tekst en beantwoorden vervolgens vragen, waarbij de tekst raadpleegbaar blijft. Bij deze taak werden verschillen in leesgedrag onderzocht tussen vwo 2- (n = 17), vwo 4- (n = 16) en vwo 6- leerlingen (n = 19). Via oogbewegingenregistratie en retrospectieve interviews werd onderzocht in hoeverre jongere en oudere vwo-leerlingen (N = 52) in lees- en antwoordgedrag verschillen en hoe het vooraf lezen van een tekst in deze jaarlagen de erop volgende vraagbeantwoording beïnvloedt. Deelnemers vertoonden ogenschijnlijk sterk pragmatisch leesgedrag.

Ga naar het onderzoeksrapport

Uit: Pedagogische Studiën 2020 (97) 281-308

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken