Minder meten, meer weten
Door: Poort, E., Dubbeld, A., en Heitink, M. | 03-07-2024 In dit project onderzochten we, samen met Universiteit Twente, welke procesdata belangrijk zijn om te verzamelen om op basis van die procesdata méér te kunnen zeggen over de digitale geletterdheid van leerlingen dan enkel op basis van hun toetsprestaties.In het voorjaar van 2023 is de peiling digitale geletterdheid (Peil.DG) uitgevoerd. In deze peiling werd voor het eerst bij een representatieve steekproef de digitale geletterdheid van basisschoolleerlingen uit groep 8 in kaart gebracht. De peiling heeft veel data opgeleverd. Zo ook de procesdata die verzameld zijn: alle interacties met een opgave. Ze geven een inkijkje in hoe leerlingen de opgaves maakten. Onder procesdata vallen verschillende soorten data, van responstijden tot antwoordwisselingen, gebruikte zoektermen en bezochte websites.
In dit project deden we een eerste verkenning naar de rol die procesdata kunnen spelen als validiteitsargument in toetsing. We analyseerden procesdata van een opdracht waarvoor leerlingen op het internet moesten zoeken en keken of we verschillen konden vinden in de procesdata van leerlingen die een onjuist antwoord hebben gegeven en de procesdata van leerlingen die een juist antwoord gaven.
Bekijk het volledige rapport Minder meten, meer weten Lees meer over het onderzoeksproject Minder meten, meer weten