Op zoek naar het succes van inburgering: Methodologisch kader voor leerlastonderzoek
Door: Daalderop, K., & Kuhlemeier, H. | 01-12-2008 In dit artikel lees je over een kader voor het opstellen van de uitvoerende fase van zogeheten leerlastonderzoek.Medio 2008 heeft het Ministerie van VROM Cito verzocht een kader op te stellen voor de uitvoerende fase van zogeheten leerlastonderzoek. Overeenkomstig het Programma van Eisen in de offerteaanvraag voor de voorbereidende fase van het leerlastonderzoek (kenmerk IKCnr38701) diende het kader te worden opgeleverd in twee producten: een theoretisch kader en een methodologisch kader. Het theoretische kader geeft inzicht in de factoren die NT2-onderwijs in het kader van inburgering efficiënt en effectief maken (Dalderop e.a., 2008). Het benoemt de belangrijkste succesfactoren die bijdragen aan een zo hoog mogelijk taalniveau met een zo laag mogelijke leerlast voor vier groepen inburgeraars, te weten analfabeten, laag, midden en hoog opgeleiden. Het methodologisch kader voor de uitvoering van leerlastonderzoek naar de succesfactoren uit het theoretisch kader beschrijft de opzet van practice based onderzoek naar de invloed van potentiële succesfactoren op de leerlast en het taalniveau van inburgeraars.
Ga naar het onderzoeksrapport
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!