Direct naar inhoud

Toetsen op school - Hoger onderwijs

Door: Sanders, P. | 01-06-2016 In deze publicatie lees je over verschillende aspecten van het toetsen en examineren in het hoger onderwijs.

In hoofdstuk 1 wordt het doel besproken van toetsen en examens die in het hoger onderwijs worden afgenomen. Hoofdstuk 2 gaat over de inhoud en constructie van toetsen. Hoofdstuk 3 heeft betrekking op het beoordelen van competentie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn het begrip ‘competentie’, de obstakels bij het beoordelen van competentie en de noodzaak voor een assessmentprogramma. Hoofdstuk 4 gaat in op het beoordelen van afstudeerwerkstukken. Aan bod komen onder andere de eisen waaraan de beoordeling van afstudeeropdrachten moet voldoen, beoordelingsmodellen en het gebruik van rubrics. Hoofdstuk 5 gaat over de steeds belangrijkere rol van de examencommissie in de organisatie, de taken van de examencommissie en de relatie met andere actoren in de organisatie. Hoofdstuk 6 gaat nader in op de kwaliteit van toetsen en examens, eerst aan de hand van het accreditatiekader van de NVAO en vervolgens, als alternatief of mogelijke aanvulling, aan de hand van het RCEC-beoordelingssysteem.

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken