Tracking educational progress
Door: Brinkhuis, M. J. S. | 01-06-2014 Dit proefschrift beschrijft technieken voor het adaptief schatten van modelparameters waarbij de waarde tijdens de toetsafname kan veranderen.In het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van online oefen- en leersystemen. Bij veel van deze systemen worden de inhoud en het niveau van de oefeningen aangepast aan de individuele leerling. Niet alleen de leerlingen ontwikkelen zich , maar ook het leersysteem zelf verandert als gevolg van oefenen, feedback, onderwijs, etc. Omdat de rapportage en de feedback in dit soort oefen- en leersystemen afhangen van deze veranderende eigenschappen, zoals leerlingvaardigheid en itemmoeilijkheid, verwachten we complexe en niet-lineaire dynamiek bij het statistisch modelleren hiervan. Desondanks worden in de onderwijsmeetkunde modellen gebruikt die aannemen dat deze kenmerken niet veranderen. Dit proefschrift introduceert nieuwe methoden gericht op dynamische veranderingen, waarbij ontwikkelingen worden gevolgd in plaats van gemodelleerd. Deze zogenaamde trackers zijn toepasbaar in allerlei onderwijskundige contexten waar leren, oefenen en feedback een rol spelen.
Ga naar het proefschrift
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!