Verantwoording plaatsingstoetsen voor drie havo en drie vwo
Door: Sluijter, C. | 01-09-1998 Eind 1993 kreeg het Cito van OCW de opdracht een instrumentarium te ontwikkelen dat scholen ondersteuning kon bieden bij het nemen van beslissingen over de doorstroming van leerlingen na het 3e leerjaar van de havo en het leerjaar van het vwo.Aan deze opdracht is gevolg gegeven door zowel voor drie havo als voor drie vwo een reeks plaatsingstoetsen te ontwikkelen. Het betrof hier toetsen voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Daarnaast is een checklist studievaardigheid ontwikkeld die het docenten mogelijk maakt de studievaardigheid van een leerling
systematisch te beoordelen en in een score uit te drukken. Dit memorandum bevat een beschrijving van de ontwikkeling, meetnauwkeurigheid en validiteit van de plaatsingstoetsen. De checklist komt in dit memorandum alleen zijdelings aan de orde. Voor een verslag van de ontwikkeling, normering en validering van de checklist wordt verwezen naar De Wit, Heuvelmans, & Sluijter (1995) en naar de handleidingen bij de
instrumentaria die voor drie havo en drie vwo ontwikkeld zijn (Cito Instituut voor Toetsontwikkeling, 1996a, 1996b).

Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!