
Groei in perspectief
Onderzoek naar hoe leerkrachten groeiscores interpreteren en ernaar handelen
In het primair onderwijs speelt een leerlingvolgsysteem (LVS) een belangrijke rol: het is een hulpmiddel voor leerkrachten om te kunnen zien hoe een leerling zich ontwikkelt. De expertise van de leerkracht is nodig om deze ontwikkeling in perspectief te zetten. Leerkrachten kunnen daarbij bijvoorbeeld kijken naar de laatst behaalde toetsscore van de leerling, het algemene niveau van de leerling, of naar de groei in toetsresultaten over de tijd. In dit project onderzochten we hoe leerkrachten de informatie over de groei van leerlingen interpreteren en gebruiken om hun onderwijs aan te passen.
Bekijk ook innovatiethema De klas van morgen
Kunnen we je helpen?
Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.
Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.