Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Groei in perspectief

Onderzoek naar hoe leerkrachten groeiscores interpreteren en ernaar handelen

In het primair onderwijs speelt een leerlingvolgsysteem (LVS) een belangrijke rol: het is een hulpmiddel voor leerkrachten om te kunnen zien hoe een leerling zich ontwikkelt. De expertise van de leerkracht is nodig om deze ontwikkeling in perspectief te zetten. Leerkrachten kunnen daarbij bijvoorbeeld kijken naar de laatst behaalde toetsscore van de leerling, het algemene niveau van de leerling, of naar de groei in toetsresultaten over de tijd. In dit project onderzochten we hoe leerkrachten de informatie over de groei van leerlingen interpreteren en gebruiken om hun onderwijs aan te passen.

Bekijk ook innovatiethema De klas van morgen

Over het project:

  • We onderzochten hoe leerkrachten (po) informatie over de groei van leerlingen interpreteren en welke acties daarop volgden.
  • We ontwikkelden situatieschetsen van fictieve leerlingen. De situatieschetsen varieerden in kenmerken zoals leergroei, toetsresultaten en vaardigheid, en in de manier waarop de gegevens gepresenteerd werden.
  • Deze situatieschetsen zijn aan leerkrachten voorgelegd, waarbij ze hun interpretaties van de ontwikkeling van de fictieve leerlingen gegeven hebben, en uitlegden welke handelingen ze op basis van deze informatie eventueel in de klas zouden toepassen.

Leren van elkaar: kleine verschillen in aanpak bieden inspiratie

Uit het onderzoek blijkt dat leerkrachten grotendeels op een vergelijkbare manier naar groei kijken. Ze zijn consistent in het bepalen welke leerlingen extra ondersteuning of juist extra uitdaging nodig hebben. Daarnaast geven alle leerkrachten aan in gesprek te gaan met hun leerlingen en toetsgegevens grondig te analyseren. Toch zijn er ook kleine verschillen in de manier waarop en op welk moment leerkrachten actie ondernemen. De argumentatie achter deze verschillen kan inspirerend zijn voor andere leerkrachten én voor aanbieders van leerlingvolgsystemen.

Bekijk de belangrijkste resultaten

Wat betekent dit voor jou?

De inzichten uit Groei in Perspectief helpen om beter te begrijpen hoe leerkrachten groeiscores interpreteren en hoe zij hun onderwijs hierop afstemmen. Dit kan jou als leerkracht ondersteunen bij het analyseren van toetsgegevens en het maken van keuzes in de klas. Wil je meer weten over dit onderzoek en hoe jij het kunt toepassen in jouw onderwijs? Laat het ons gerust weten.

Neem contact met ons op
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken