Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Zinvol programmatisch toetsen

Onderzoek naar voorwaarden voor succesvolle invoering programmatisch toetsen

Programmatisch toetsen wordt steeds populairder in het mbo en hbo. In 2025 doen we onderzoek naar de balans tussen het formatieve (leren en feedback) en summatieve (beoordeling: slagen of zakken) aspect bij het nemen van beslissingen. In dit artikel betrekken we de toetsbeleving van de student, en onderzoeken we voorwaarden voor een succesvolle invoering van programmatisch toetsen.

Bekijk ook innovatiethema De waarde van data

Wat is programmatisch toetsen?

  • Binnen dit onderwijsconcept worden datapunten verzameld.
  • Elk datapunt draagt bij aan een holistisch beeld van de student.
  • De optelsom van deze datapunten is doorslaggevend voor de beslissingen die betrekking hebben op de student.

Deze pagina wordt de komende maanden aangevuld met meer informatie over het onderzoek. 

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken