Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

In gesprek over teksten

Betekenisvolle gesprekken organiseren in de klas

De essentie van begrijpend lezen is 'denkend lezen'. Leerlingen leren dit niet door meerkeuzevragen te beantwoorden bij een tekst. In plaats daarvan construeren ze betekenissen het best door te praten. Maar hoe organiseer je dat? In dit project zoeken we het uit.

Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld

Over het project

Als we leerlingen beter willen leren lezen, moeten we in de klas in gesprek gaan over teksten. We moeten gesprekken laten ontstaan tussen leerkracht en leerlingen, en tussen leerlingen onderling. In dit project zoeken we uit hoe je dat kunt organiseren. En hoe je kunt registreren wat er tijdens een gesprek goed en minder goed gaat.
Leerlingen leren niet begrijpend lezen door meerkeuzevragen te beantwoorden bij een tekst.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken