Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Ondernemend onderwijs

De student als toetspartner

Studenten in het mbo willen over het algemeen graag meedenken over de inrichting van hun onderwijs. Een effectieve oplossing kan dan een student-docentpartnerschap zijn. Over de werking van zo'n partnerschap in de toetspraktijk is nog weinig bekend. We zoeken het uit in dit project.

Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld

Kun je studenten als toetspartner betrekken bij het onderwijs?

Over de werking van student-docentpartnerschappen in de toetspraktijk is nog weinig bekend. Want welke methoden zijn eigenlijk geschikt om studenten meer eigenaar te maken over hoe, wat en wanneer getoetst wordt? En hoe kun je recht doen aan verschillen in behoefte en toegangsvaardigheden, maar tegelijkertijd de kracht van objectief meten vasthouden?

Samen met ROC Twente startten we het project in 2023 middels een literatuuronderzoek en een kleinschalig praktijkonderzoek. Dit onderzoek werd afgerond met een onderzoeksrapport én infographic. In 2024 vervolgen we het project, om te komen tot een advies over een (duurzame) inzet van student-docentpartnerschappen op het gebied van formatieve toetsing in het mbo.

De ambitie is ontstaan om studenten vaker actief te laten participeren in de toetspraktijk.

Anneke Dubbeld, onderwijskundig onderzoeker

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken