Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie rennen

Leerling-volgsysteem Leerling in Beeld

In opdracht van Cito BV hebben psychometrici van CitoLab meegewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe leerlingvolgsysteem Leerling in beeld. Zo werkten we onder meer aan de adaptiviteit van het systeem.

We zijn er trots op dat we voor Cito BV mochten meewerken aan dit nieuwe leerlingvolgsysteem. De adaptiviteit in Leerling in Beeld komt uit onze koker. Daardoor krijg je echt meer en beter inzicht in wat een leerling kan en wat de volgende stap is in zijn ontwikkeling.

Hendrik Straat, psychometrisch onderzoeker

Klassieke psychometrische diensten

Voor Leerling in beeld analyseren we de afnamegegevens van de toetsen en zetten we deze om in een normering. Daarmee geven we inzicht in:

  • waar de leerling staat ten opzichte van andere leerlingen (denk aan percentielscores en categorie├źn I-V en A-E)
  • waar de leerling staat in ontwikkeling (denk aan functioneringsniveaus, didactische leeftijd en referentieniveaus).
  • Werkzaamheden voor de innovatie van het systeem

  • Informatie verstrekken om een adaptieve toets te kunnen samenstellen en daarbij de beslisregels vaststellen welke moeilijkheid van opgaven de leerling in het vervolg aangeboden zou moeten krijgen.
  • Het leveren van een adaptieve module om de adaptiviteit in de toetsen te implementeren.
  • Het opzetten van designs om nieuwe items af te nemen, zodat de toetsen periodiek inhoudelijk kunnen worden vernieuwd.
  • Vaststellen wanneer leerlingen relatief snel of juist langzaam groeien.
  • Vernieuwde detailanalyses die meer inzicht geven in waar de leerling op de verschillende domeinen in de toetsen.

Hulpmiddel in de formatieve cyclus

  • Hendrik Straat was als psychometricus nauw betrokken bij de ontwikkeling van Leerling in beeld. Hij vertelt:
  • "De toetsen van een leerlingvolgsysteem laten zien hoe een leerling zich ontwikkelt. Voorheen lag de nadruk meer op waar een leerling stond ten opzichte van anderen. Nu ligt de focus meer op de leerling zelf. Leerling in beeld biedt betere mogelijkheden om te bepalen waar een leerling staat en wat de volgende stap kan zijn. Dat maakt het leerlingvolgsysteem geschikt als hulpmiddel in de formatieve cyclus. De toetsen maken dan makkelijker deel uit van het reguliere leerproces".
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen

Bereikbaar Ma t/m vr 08:30 tot 17:00
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken