Direct naar inhoud
CitoLab - twee studenten met koffie to go

Saskia Wools

Van iets moeilijks iets makkelijks maken

In 2006 startte Saskia Wools bij Cito. Haar eerste taak? Het schrijven van een thesis voor de master Onderwijskundig Ontwerp en Advisering. Ze bleef bij Cito werken vanuit het idee dat je van iets moeilijks altijd iets makkelijks kunt maken. Op 1 januari 2023 werd Saskia benoemd tot voorzitter van de Raad van Bestuur.

Van masterstudent tot bestuursvoorzitter

Als masterstudent wandelde Saskia Wools in 2006 bij Cito binnen. En ze ging niet meer weg. Na haar eerste Cito-klus (het schrijven van een thesis voor de master Onderwijskundig Ontwerp en Advisering), promoveerde ze bij Cito onder begeleiding van Universiteit Twente. Haar proefschrift ‘All About Validity: towards a new evaluation system for educational assessments’ bleek vervolgens een graadmeter voor haar latere werk. Tijdens haar onderzoek ontdekte Saskia namelijk dat ze het vooral interessant vond om iets moeilijks toegankelijk te maken. Bijvoorbeeld door software te ontwikkelen die het gebruikers echt makkelijker maakte. Dat kwam bij Cito goed van pas! Saskia werd in 2020 benoemd tot directeur van de nieuwe divisie CitoLab. Sinds 1 januari 2023 is ze onze voorzitter van de Raad van Bestuur.

Een positieve bijdrage leveren aan het leren en onderwijskundig meten van vandaag en morgen, daar ligt onze toegevoegde waarde.

Saskia Wools in het jaarverslag van Stichting Cito over 2023

Contact met Saskia: stuur een mail | stuur een bericht via LinkedIn

Publiek beschikbare webinars met een bijdrage van Saskia

Interviews

Nevenfuncties

  • Voorzitter Divisie Assessment, Methodologie en Evaluatie – Vereniging Onderwijs Research
  • Lid Maatschappelijke Adviesraad Tilburg School of Social and Behavioral Sciences – Tilburg University
  • Externe Beoordelaar COTAN - NIP

Selectie publicaties

  • Hopster-den Otter, D., Wools, S., Eggen, T. J. H. M., & Veldkamp, B. P. (2019). A general framework for the validation of embedded formative assessment. Journal of Educational Measurement. doi:10.1111/jedm.12234
  • Hopster-den Otter, D., Muilenburg, S. N., Wools, S., Veldkamp, B. P., & Eggen, T. J. H. M. (2019). Comparing the influence of various measurement error presentations in test score reports on educational decision making. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(2), 123-142. doi:10.1080/0969594X.2018.1447908
  • Hopster-den Otter, D., Wools, S., Eggen, T. J. H. M., & Veldkamp, B. P. (2017). Formative use of test results: A user’s perspective. Studies in Educational Evaluation, 52, 12-23. doi:10.1016/j.stueduc.2016.11.002
  • Kane, M. T., & Wools, S. (2019). Perspectives on the validity of classroom assessments. In S. M. Brookhart & J. H. McMillan (Eds.), Classroom Assessment and Educational Measurement, (pp. 11-26). New York, NY: Routledge
  • Wools, S., Molenaar, M., Hopster-den Otter, D. (2019). The validity of technology enhanced assessments – threats and opportunities. In B. P. Veldkamp & C. Sluijter (Eds.), Theoretical and practical advances in computer-based educational measurement (pp. 3-19). Cham, Switzerland: Springer International Publishing.
  • Wools, S., Eggen, T.J.H.M., Béguin, A.A.,(2016). Constructing validity arguments for test combinations, Studies in Educational Evaluation 48 (1), pp. 10-18
  • Wools, S. (2015). All About Validity. An evaluation system for the quality of educational assessment. Universiteit Twente.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken