
'De Kijk- en luistertoetsen geven leerlingen een bredere blik op de wereld'
Als docent Engels op het Rijnlands Lyceum Sassenheim gebruikt Gilberto Tevreden al jaren de Kijk- en luistertoetsen van Cito. “De fragmenten bieden context, actualiteit en perspectief. Precies wat leerlingen nodig hebben in deze tijd.” Ook in zijn rol als coördinator van het digitale toetsplatform Woots binnen de talenafdeling ziet Gilberto de impact van de toetsen in de praktijk.
Een bewuste keuze
Gilberto legt uit waarom zijn school elk jaar weer voor de Kijk- en luistertoetsen van Cito kiest: “De toetsen zitten goed in elkaar, met vraagstellingen op niveau en interessante filmpjes en onderwerpen. Het feit dat Cito elk jaar weer iets nieuws levert, spreekt ons erg aan."
Volgens Gilberto helpen de toetsen leerlingen om verder te kijken dan hun eigen belevingswereld. “Het geeft leerlingen een blik op meer dan alleen hun eigen kleine bubbel.” Daarnaast vertelt hij dat de toetsen een goed inzicht geven in de kijk- en luistervaardigheid van leerlingen.
Rust door digitale afname
De overstap naar digitale afname via Woots heeft volgens Gilberto veel verbetering opgeleverd. Waar voorheen boekjes en scans zorgden voor onnodige drukte en fouten, brengt digitaal toetsen nu juist rust in de afname. “Je kunt de lokalen beter inrichten en leerlingen hebben minder afleiding van buitenaf”, licht hij toe. Ook leerlingen zelf zijn positief over het digitale werken. “Ze vinden het fijn dat ze op hun eigen device en in hun eigen tempo kunnen werken.”
De gebruiksvriendelijkheid van Woots speelt ook een grote rol. “Leerlingen loggen eenvoudig in en zien meteen wat ze moeten doen. En mocht er iets misgaan, dan is het makkelijk te herstellen”, zegt Gilberto. Ook andere functies zoals het toekennen van extra tijd vindt hij erg prettig werken.
Leerlingen vinden het fijn dat ze op hun eigen device en in hun eigen tempo kunnen werken. Dat merk ik echt.
Oefenen en groeien
In de voorbereiding op de toetsafname oefent Gilberto tijdens de lessen met zijn leerlingen. “We doen meestal een oefensessie klassikaal. Leerlingen nemen dan via hun eigen device deel aan een oefentoets. Daarna kunnen ze zelfstandig oefenen met complete toetsen of onderdelen zoals globaal luisteren”, vertelt hij.
De resultaten zijn volgens Gilberto zichtbaar: “Je ziet echt wel groei in luistervaardigheid. Vooral doordat er steeds nieuwe manieren van vragen stellen bijkomen, moeten leerlingen meer werk leveren. Ze worden uitgedaagd om actief te luisteren en aantekeningen te maken.”
De toets stimuleert actief luisteren. Leerlingen moeten notities maken en blijven opletten. Dat helpt bij hun ontwikkeling.
Positief over inhoud
Over de inhoud en het niveau van de toetsen dit schooljaar is Gilberto positief: “Het niveau was goed. Sommige leerlingen vonden het moeilijk en anderen vonden het goed te doen. Dat zagen we ook terug in de scores.” Hij merkt dat de nieuwe onderdelen, zoals globaal luisteren en kijken, bijdragen aan betere concentratie en meer betrokkenheid.
Meer dan alleen een toets
Voor Gilberto zit de meerwaarde van de Kijk- en luistertoetsen niet alleen in het meten van vaardigheden. “De maatschappelijke thema’s die in de toetsen aan bod komen, bieden leerlingen nieuwe inzichten. Of het nu gaat over kunst, muziek of actuele gebeurtenissen, het opent deuren naar gesprekken en het gaat leven bij de leerlingen.”
Hij vindt het mooi om te zien dat zijn leerlingen een eigen mening gaan vormen over de verschillende onderwerpen die voorbijkomen tijdens de toetsen.
Wensen voor verdere ontwikkeling
Hoewel hij enthousiast is over Woots en het digitaal werken, ziet Gilberto ook verbeterpunten. “Het zou handig zijn als je meerdere toetsen tegelijk kunt klaarzetten in Woots. En voor sommige nieuwe onderdelen, zoals selectief luisteren, is extra oefenmateriaal meer dan welkom.”
Daarnaast zou hij graag nieuwe functies willen testen voordat scholen extra kosten maken. “Vaak wordt iets nieuws direct in Woots Premium aangeboden. Als je het even kunt ervaren in de periode waarin je de luistertoetsen voorbereidt, dan kun je daarna beter besluiten of je het wilt aanschaffen.”*
Aanrader voor collega’s
Gilberto raadt de combinatie van Cito en Woots zeker aan: “Het is een win-winsituatie. Je krijgt de gelegenheid om leerlingen te laten wennen aan een manier van afname en toetsen, die bij verschillende taalvakken wordt gebruikt. En je bouwt een doorlopende leerlijn op. Als leerlingen al in de onderbouw hiermee werken, hebben ze daar in de bovenbouw echt profijt van.”
Kortom, Gilberto ziet de toekomst van de Kijk- en luistertoetsen vol vertrouwen tegemoet. “Ik hoop dat Cito blijft ontwikkelen en innoveren. Dan kunnen wij als docenten de leerlingen nog beter begeleiden in hun groei.”
Meer weten over onze Kijk- en luistertoetsen? Bekijk de mogelijkheden en bestel je licenties voor schooljaar 2025-2026.
Bekijk en bestel
*We bedanken Gilberto voor zijn feedback. Dit helpt ons om toe te werken naar verdere verbeteringen.