Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

De klas van morgen

'De klas van morgen' is één van onze grote vier innovatiethema's. In dit thema staat de slimme ondersteuning van leerkracht centraal. Met het lerarentekort, een vol curriculum en steeds meer bijzondere leerlingen in de klas, neemt de werkdruk in het onderwijs de aankomende jaren eerder toe dan af. Tegelijkertijd leven we in een wereld waarin technologie en automatisering ons op allerlei manieren kunnen ondersteunen en ontlasten. Zijn er slimme oplossingen die in de klas kunnen bijdragen aan het verlagen van de werkdruk, het vergroten van inzicht of het vergemakkelijken van het werk van leraren? 

Onderzoek voor slimme toetsoplossingen

In dit thema zoeken we slimme oplossingen die het toetsen ondersteunend maken, en het leren centraal zetten. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan inzichten vanuit onderwijskundig meten die het primaire proces van de leraar kunnen ondersteunen. Aan (nieuwe) data die we helpend en zinvol inzetten voor de klas van morgen. Aan didactische handelingen die we kunnen ondersteunen met dashboards of tooling. En aan manieren die ervoor zorgen dat het maken en nakijken van toetsen minder tijd kosten en het feedback geven makkelijker maken.

In 2025 hebben leraren in het po, vo en ho minder tijd nodig voor het maken en nakijken van toetsen, en voor het interpreteren en inzetten van toetsresultaten.

CitoLab-belofte bij het innovatiethema 'De klas van morgen'

CitoLab De klas van morgen

Bij 'De klas van morgen' onderzoeken we:

  • Hoe zorgen we voor tijdsbesparing bij het maken van toetsen?
  • Hoe zorgen we voor tijdsbesparing bij het interpreteren van toetsresultaten?
  • Hoe kunnen we toets- of nakijktijd onderdeel maken van de leeractiviteit?
  • Hoe optimaliseren we het gebruik van bestaande databronnen in de klas?
Zijn er manieren die ervoor zorgen dat het maken en nakijken van toetsen minder tijd kosten en het feedback geven makkelijker maken?

Uit: CitoLab-meerjarenbeleidsplan 2022 - 2025

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken