Eindexamens 2024:

N-termen kun je vinden op examenblad.nl. Ga hier direct naar onze webpagina voor leerlingen en docenten

Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

Replay

Visualisatie van procesdata

Als leerlingen een digitale toets maken, vergaren we automatisch procesdata. We zien hoe lang ze over een opgave doen, hoe ze door de toets gaan en welke bewerkingen ze wijzigen. Procesdata vormen een bron van informatie die (veel) verder gaat dan alleen goed of fout. En die informatie kunnen leerkrachten en docenten goed gebruiken om toetsresultaten te interpreteren. Alleen: procesdata worden zelden gebruikt. Om hier verandering in te brengen, ontwikkelden we Replay. Een tool die procesdata inzichtelijk en bruikbaar maakt, en ze achter de schermen vandaan haalt.

Bekijk ook innovatiethema De waarde van data

CitoLab - Replay

Dit is Replay

  • Een visualisatie die laat zien hoe leerlingen door een toets lopen.
  • Met een rekentoets voor groep 6 als demo-project.
  • Replay laat zien: - welke leerlingen snel/langzaam door een toets gaan, - bij welke vragen leerlingen lang blijven hangen, - welke vragen leerlingen nog een keer bekijken of niet beantwoorden, - hoe leerlingen hun antwoorden wijzigen.
Replay geeft inzicht in het toetsgedrag van leerlingen. Als leraar helpt het je om toetsresultaten te interpreteren en gericht feedback te geven.

Net alsof je meekijkt over de schouder van de leerling

Wat zijn procesdata eigenlijk? Procesdata zijn data die alle interacties van leerlingen met een digitale toets weergeven.  Het is net alsof je over de schouder van een leerling meekijkt tijdens de toets en het gedrag van de leerling observeert.

Probeer het zelf

Bekijk de demo van Replay met een rekentoets voor groep 6.

Naar de demo-omgeving

Met Replay willen we digitale toetsplatformen inspireren om procesdata mee te nemen in toetsrapportages.

Wat heb je als leraar aan procesdata?

Procesdata kunnen waardevolle inzichten geven in toetsgedrag en waarom leerlingen fouten maken. Maakt een leerling misschien een fout omdat hij gehaast is? Of omdat hij twijfelt en toch maar gokt? Als je weet hoe een leerling zich gedraagt tijdens een toets en waarom, dan kun je de resultaten beter interpreteren. Een leerling die snel door een toets gaat en daardoor fouten maakt, is bijvoorbeeld niet perse minder vaardig.

Replay gebruikt deze procesdata:

  • Navigatie:
    - de volgorde van beantwoorde vragen
  • Tijd: 
    - de totale tijd van de klas per vraag
    - de individuele tijd per vraag
  • Antwoorden:
    - de gegeven antwoorden per leerling
    - de gegeven antwoorden per vraag
    - de gewijzigde antwoorden 
    - de niet-beantwoorde vragen
  • Leerlingscore
CitoLab - Replay
CitoLab - Replay
CitoLab - Replay
CitoLab - Replay

Goed om te weten

Replay maakt gebruik van de IMS Question & Test Interoperability (QTI) standard. Dit betekent dat Replay ook toetsen uit andere toetssystemen kan afspelen.

Ineens komt dan de mens achter de data in beeld. En daar zoek ik naar.

Eva de Schipper, onderwijskundig onderzoeker, in het interview 'Spitten door procesdata: een monnikenwerk'.

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken