Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Achter de schermen

Onderzoek naar de inzet van devices bij de eindexamens

Veel scholen willen dat leerlingen in de klas een device hebben, zoals een Chromebook, tablet of laptop. Op deze schermen kunnen ze dan digitale leermiddelen gebruiken of samenwerken met klasgenoten. Maar: maakt het voor het presteren van leerlingen eigenlijk uit welk device wordt gebruikt? In dit project zochten we het uit: met literatuuronderzoek én in de klas.

Bekijk ook innovatiethema Ruimte voor ieders talent
We hebben geleerd dat het type device mogelijk invloed heeft op de score van een leerling op een toets. Hoewel onderzoek ernaar schaars is, zijn er wel sterke aanwijzingen. Zo lijkt de gewenning van de leerling met een bepaald type device een rol te spelen.

Sebastiaan de Klerk, onderwijskundig onderzoeker (CitoLab-werkprogramma 2023)

CitoLab - twee leerlingen maken huiswerk

Met onderzoek de klas in

In 2022 en de eerste helft van 2023 verkenden we in samenwerking met een toetsleverancier of we onze onderzoeksvraag konden beantwoorden met een analyse van al bestaande data. Dit bleek niet te kunnen.

Wel werd - na meer literatuuronderzoek -  bevestigd dat het inderdaad een belangrijke factor kan zijn hoe bekend een leerling is met een device. Daarom hebben we in de tweede helft van 2023 een nieuw onderzoek opgezet.

We gingen met een toets de klas in en lieten leerlingen die toets maken. Dat deden ze dan op het device dat ze normaalgesproken in de les gebruiken óf op een door ons meegenomen minder bekend device.

Meer weten? Bekijk de infographic

Peiling: hoe digitaal toetsen vo-docenten?

Op 3 maart 2022 peilden we de onderwijspraktijk via TeacherTapp. Bijna 1.000 leraren beantwoordden de volgende vragen:

Digitaal toetsen

Hoe vaak maken jouw leerlingen een digitale toets? 788 vo-docenten beantwoordden deze vraag. Een behoorlijke groep (gemiddeld zo'n 25%) stelt dat er eigenlijk nooit digitaal wordt getoetst. In de onderbouw ligt dit percentage nog wat hoger. De grootste groep (gemiddeld zo'n 30%) laat leerlingen op regelmatige basis (ongeveer 1 keer per maand) een digitale toets maken. Zeer regelmatig digitaal toetsen, bijvoorbeeld wekelijks of (bijna) dagelijks, komt (nog) amper voor in het vo. Bekijk de resultaten

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken