Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

KiesKleurig

Burgerschap in beeld gebracht

Burgerschap staat hoog op de onderwijsagenda. Als docent wil je leerlingen laten nadenken en uitwisselen over democratische waarden. En je wilt zien hoe leerlingen zich daarin bewegen en ontwikkelen. Maar hoe geef je dat vorm? Daarvoor ontwikkelden we KiesKleurig. Het prototype nodigt leerlingen uit om na te denken over belangrijke thema’s en in gesprek te gaan over stellingen. Opbrengst? Inzicht in hoe meningen in een klas kunnen verschillen en welke onderwerpen leerlingen écht belangrijk vinden.

Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld
CitoLab - KiesKleurig

Dit is KiesKleurig

  • Tool voor burgerschapsvorming die leert dat meningen verschillen
  • Voor bovenbouwklassen in het vo (bijv. maatschappijvakken of Nederlands)
  • Duur: 1 lesuur
Ik kwam erachter dat mijn klasgenoten toch vaak anders over dingen denken dan ik. Je zit vaak in een bubbel zonder dat je het doorhebt.
Leerling 5 vwo, De Nassau, Breda

Zo werkt KiesKleurig

  • Je leerlingen beantwoorden ieder voor zich stellingen op hun telefoon.
  • Op het klassenscherm zie jij hoe je klas heeft gekozen.
  • In de discussie kom je erachter waarom dat zo is.
  • Je bespreekt de klassikale en individuele uitslag met de klas.

Meer dan een vluchtig gesprek

KiesKleurig genereert individuele en een klassikale uitslag. Daardoor zorgt de tool voor meer dan een vluchtig gesprek. KiesKleurig helpt leerlingen te ontdekken: waar sta ik in de samenleving, waar hecht ik waarde aan en hoe verschil ik daarin van mijn groepsgenoten? Meningen worden tijdens de discussie gevisualiseerd en dat ondersteunt het gesprek over het hele proces. Uit onze gebruikerstesten blijkt dat docenten en leerlingen KiesKleurig makkelijk te gebruiken vinden. Ook vinden ze dat de tool discussies veel leuker maakt.

Belangrijke rol voor de docent

Als docent speel je een belangrijke rol bij burgerschapsvorming. En dus doe je dat ook bij onze tool. Voor Kieskleurig is het belangrijk dat je leerlingen hun mening open met klasgenoten kunnen delen. Dat maakt een veilige sfeer in de klas belangrijk. Jij biedt je leerlingen een veilige plek om te oefenen hun eigen meningen te vormen en met andere meningen om te gaan. Je faciliteert de discussie en reflectie. En je zorgt ervoor dat verschillende meningen besproken kunnen worden zonder daar een oordeel aan te hangen

Burgerschap gaat over democratie, openstaan voor andere meningen en je mening vormen. Hoe geven we dat goed vorm? Hoe stel je de juiste vragen en wat moet je teruggeven zodat leerlingen daarop zinvol kunnen reflecteren? Dat is hier de uitdaging.
Marica Balk, innovatie-ondersteuner, team Prototypes

Kun je burgerschap eigenlijk meten?

Natuurlijk: burgerschap is complex. Er is geen goed of fout waarop je kunt beoordelen. Als geheel kun je burgerschap bovendien niet vangen. Wat je wel kunt doen, is inzicht geven in onderdelen van burgerschap. KiesKleurig focust op één van deze elementen: het vormen van een eigen mening en het omgaan met afwijkende meningen van anderen. Nu kun je aan meningen lastig een oordeel hangen. Ook meningen zijn niet goed of fout. Wat je wel kunt doen, is inzicht geven in hoe leerlingen meningen onderbouwen en hoe ze reageren op andere meningen. Dat is wat KiesKleurig doet. 

Burger ben je niet alleen

Die feedback is juist waarom we gebruikerstesten doen. We willen zien of het überhaupt werkt.

Meer lezen? Open het interview met Michelle ten Pas (CitoLab-werkprogramma 2021)

Het ontstaan van KiesKleurig

De ontwikkeling van KiesKleurig was een zoektocht. Een zoektocht naar een tool om burgerschapsvaardigheden in kaart te brengen. We maakten nogal wat verbeterslagen en waren regelmatig (digitaal) in een klas aanwezig voor gebruikerstesten. De tool groeide van een chatbot uit naar een spel in kleine groepjes, om uiteindelijk KiesKleurig te worden: een klassikale activiteit waarbij technologie het gesprek ondersteunt.

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken