Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Minder meten, meer weten

Ontwerprichtlijn voor interactieve opgaven

Sinds de komst van digitaal toetsen hebben we toegang tot veel meer data dan leerlingantwoorden alleen. Allerlei interacties met een opgave (klikken, navigeren, kijken, highlighten) geven een inkijkje in hoe leerlingen een opgave maken. In dit project hebben we gekeken hoe procesdata ons méér informatie kan laten halen uit minder metingen.

Bekijk het volledige rapport Minder meten, meer weten Bekijk ook innovatiethema De waarde van data

Hoe digitaal vaardig zijn leerlingen?

Met Spacebook hebben we voor de peiling Digitale Geletterdheid in kaart gebracht hoe digitaal vaardig leerlingen uit groep 8 zijn. Leerlingen navigeerden door een social media-omgeving en beantwoordden vragen van chatbot Suzan. Soms moesten ze het antwoord op internet opzoeken, zoals de naam van een dier. Dit zoekgedrag werd ook gelogd. In dit project onderzochten we of we met minder opgaven meer te weten kunnen komen over de digitale geletterdheid van leerlingen? Aan de hand van procesdata hebben we voor één opgave in Spacebook uitgezocht wat leerlingen die het juiste antwoord gaven anders deden dan leerlingen die een onjuist antwoord gaven.

Lees meer over Spacebook, één van de onderdelen van de peiling Digitale geletterdheid
CitoLab - Spacebook

Over het project

  • Zochten we in wetenschappelijke literatuur naar kenmerken van goede zoekstrategieën en de traceerbaarheid hiervan met procesdata.
  • Interviewden we twee experts over digitale geletterdheid om kenmerken van goede en minder goede zoekstrategieën te achterhalen.
  • De inzichten uit literatuur en interviews zijn gebruikt om data van één opgave te analyseren. Zo zagen we de verschillen tussen leerlingen met goede en foute antwoorden..
We willen snappen hoe je méér informatie kunt halen uit minder metingen.

CitoLab-werkprogramma 2023

CitoLab - drie leerlingen maken huiswerk

Wat leverde het project op?

Het onderzoeksproject (literatuur, interviews en data-analyse) heeft geleid tot waardevolle inzichten in de toepassing van procesdata bij de analyse van toetsresultaten. Deze inzichten hebben geresulteerd in praktische ontwerprichtlijnen voor interactieve toetsopgaven, zoals game-based of scenario-based assessments. Deze richtlijnen zijn terug te vinden in het eindrapport en de bijbehorende infographics.

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken