
Meedenken over nieuwe vormen van toetsing en examinering
Het examenstelsel is voortdurend in beweging. Binnen onze divisie Centrale Toetsen en Examens volgen we deze ontwikkelingen. We zijn nieuwsgierig en denken graag mee vanuit onze expertise. Op deze plek delen we eigen publicaties en onderzoeksresultaten die bij kunnen dragen aan het maatschappelijk debat over toetsing en examinering in het onderwijs. Met het materiaal uit onze onderzoeken kunnen docenten en beleidsmakers ook zelf aan de slag en hun curriculum- en toetsdeskundigheid vergroten.
Steeds meer zesjes
Is het erg dat er zoveel zessen gegeven worden en zo ja, hoe willen we het aandeel zessen omlaag brengen?
Beoordelingsmodellen voor burgerschapsonderwijs
Vaardigheden als ethisch redeneren, samenwerking, empatisch vermogen en kritisch denken staan centraal.
De veelzijdigheid van kritisch denken
Over de veelzijdigheid van kritisch denken en beoordelingscriteria voor filosofie, geschiedenis en maatschappijleer in bovenbouw havo/vwo.
Talige voorbereiding op het vervolgonderwijs - voorbeeldmateriaal
Download hier materiaal om met jouw leerlingen (taal)vaardigheden te oefenen die in het vervolgonderwijs gevraagd worden.
Flexibel examineren
Welke vakinhoudelijke belemmeringen en tijdsinvestering worden van een leerling gevraagd om centraal examen te doen op een hoger niveau?
Toetsvragen statistiek met grote datasets havo/vwo
Praktische ondersteuning bij het ontwikkelen van toetsvragen met grote datasets.
In het vo mogen leerlingen voor een of meerdere vakken het examen op een hoger niveau afleggen. Wat vraagt dit aan extra kennis, vaardigheden en inspanningen van een leerling?
Twan Huijbers
Toetsdeskundige bij Stichting Cito en docent economie, artikel 'Flexibele examens bij het vak economie', Examens, februari 2021
Kijk- en luistertoetsen Nederlands havo/vwo
Lees over onze onderzoeksresultaten kijk- en luistertoetsen voor de bovenbouw havo/vwo. Je vindt hier ook beschikbaar toetsmateriaal.
Beoordelen schrijfvaardigheid Nederlands havo/vwo
Wat is het effect van genre-specifieke benadering op het eenduidig beoordelen van schrijfvaardigheid?
Waar komt de huidige slaag-zakregeling vandaan?
Over de historische ontwikkelingen van de diploma-eisen over de afgelopen 150 jaar.

Lees meer
- Uitbreiding vraagtypen leesvaardigheidsexamen Nederlands havo en vwo (Examenblad.nl, 17 mei 2021)
- Examens maken in een veranderde context (Jubileumboek NVLM, mei 2020)
- Cito 50 jaar: terugblikken en vooruitkijken (Examens, september 2018)

Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen