Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Wie ben ik?

Invulling geven aan persoonsvorming

Persoonsvorming is één van de kerntaken of kernfuncties van het onderwijs. In dit project zochten we uit hoe scholen invulling hieraan geven.

Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld

Persoonsvorming in het onderwijs

Bij curriculumvernieuwing is er veel aandacht voor persoonsvorming. Het is tenslotte één van de kerntaken of kernfuncties van het onderwijs. Maar we zien ook een aantal vraagstukken:
  • Persoonsvorming is een begrip dat lastig te definiëren is. Het is geen vak, vaardigheid of leergebied en je kunt er niet voor ‘zakken’ of ‘slagen’.
  • Scholen geven er - vanzelfsprekend - aandacht aan, maar doen dat op verschillende manieren. Het lijkt bovendien lastig om grip te krijgen op dit doeldomein.

Hoe geven scholen nu al invulling aan persoonsvorming?

In gesprek met de onderwijspraktijk over persoonsvorming

Voor dit project zijn we in gesprek gegaan met een christelijk-gereformeerde school en een vrijeschool. Met als doel om de relatie tussen onderwijsvisie, mensbeeld, definiëring en praktische invulling van persoonsvorming op scholen met een uitgesproken onderwijsvisie en onderliggend mensbeeld te onderzoeken.

We zochten antwoorden op de volgende onderzoeksvragen:

  1. Wat verstaan een christelijk-gereformeerde school en een vrijeschool onder het begrip 'persoonsvorming'? Hoe hangt dit samen met het mensbeeld en de onderwijsvisie van deze scholen?
  2. Hoe geven docenten op deze scholen praktische invulling aan persoonsvorming? Hoe hangt dit samen met de schoolvisies op persoonsvorming?
  3. Hoe houden deze scholen zicht op de ontwikkeling van persoonsvorming? In hoeverre hebben deze scholen behoefte aan tools om de ontwikkeling van persoonsvorming in kaart te brengen?
Bekijk de resultaten van het onderzoeksproject 'Wie ben ik?' in deze infographic
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken