Eindexamens 2024:

N-termen kun je vinden op examenblad.nl. Ga hier direct naar onze webpagina voor leerlingen en docenten

Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

C-analysis

Tool voor toetsanalyse

Een toets nakijken is vaak al een klus op zich, je toets analyseren is een echte uitdaging. Hoe weet je of je vragen niet te moeilijk of juist te gemakkelijk zijn? Hoe kan het dat bijvoorbeeld 80% van de klas het verkeerde meerkeuzeantwoord aankruist? Of dat meisjes bepaalde vragen beter beantwoorden dan jongens? Benut C-analysis om inzicht te krijgen in alle aspecten van je toets en zo de kwaliteit van je toets te verbeteren.

Bekijk ook innovatiethema De waarde van data
CitoLab teal

Met C-analysis kun je

  • je toetsopgaven en antwoorden verbeteren.
  • je lessen en begeleiding afstemmen op specifieke behoeften van (individuele of groepen) leerlingen.
  • met collega's reflecteren op toetsopgaven en - resultaten, en toetskwaliteit zichtbaar maken voor de kwaliteitscoördinator of onderwijsinspectie.
Met C-analysis maak je als docent zelf makkelijk analyses van toetsresultaten. C-analysis koppelt namelijk niet terug met een getal, maar met een interpretatie. Je snapt het meteen!

Zo werkt C-analysis:

  • Gebruik het Excel-format om je opgaven, sleutels, leerlinggegevens en -resultaten in te voeren.
  • Geef aan in welke onderdelen jij graag specifiek inzicht wilt krijgen.
  • Heb je alles ingevuld? Dan gaat C-analysis voor je aan de slag.
  • Je krijgt een helder overzicht van de gehele toets én je kunt inzoomen op bijvoorbeeld elke afzonderlijke opgave, of de resultaten per deelgroep.
  • Je ziet onmiddellijk wat de aandachtspunten zijn, per opgave, per groep, enzovoort.
  • Met de gegevens kun je verbeteringen aanbrengen.
Wij wilden iets maken wat docenten meteen inzicht geeft. Zonder eerst een ingewikkelde handleiding te hoeven lezen, of zonder allerlei tabellen te hoeven interpreteren.

Een voorbeeld uit de praktijk

In deze test hebben de meeste leerlingen A of E geantwoord, maar de sleutel is B. C-analysis geeft dan als signaal dat het item niet goed functioneert. Er is waarschijnlijk een probleem met deze vraag als zoveel leerlingen, zelfs de betere, een fout antwoord hebben gegeven.

Er komt in het onderwijs steeds meer aandacht voor kwaliteitszorg. En dus ook steeds meer aandacht voor de kwaliteit van de toetsing. Dit prototype ondersteunt je om daar vorm en inhoud aan te geven.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken