Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Vernieuwend meten van vaardigheden

Samenwerkingstraject met Radboud Universiteit

Veel meetinstrumenten maken gebruik van meerkeuzevragen. Toch is het gebruik van meerkeuzevragen vaak niet ideaal. Zo kun je er concepten zoals leesbegrip en wetenschappelijk redeneren niet goed mee in beeld brengen. Maar hoe kun je dat wel?

Bekijk ook innovatiethema De klas van morgen

Over het project

Het gebruik van meerkeuzevragen in meetinstrumenten heeft veel voordelen. De vragen zijn automatisch en objectief te scoren, en gemakkelijk af te nemen bij grote leerlingaantallen. Toch zijn meerkeuzevragen niet altijd ideaal. Concepten zoals leesbegrip en wetenschappelijk redeneren kun je er niet goed mee in beeld brengen. Maar hoe dan wel? Samen met het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit zoeken we naar antwoorden op deze vraag.

Via praktijkgericht onderzoek ontwikkelen we voorbeelden om concepten als leesbegrip en wetenschappelijk redeneren vernieuwend te meten. We kijken daarbij naar vorm én inhoud.

CitoLab-werkprogramma 2023

Structureel samenwerken op grote onderwijstopics

CitoLab werkt met een drietal universiteiten aan grote topics in het onderwijs. Het gaat daarbij om structurele onderzoekstrajecten die meerdere jaren in beslag nemen. Dit samenwerkingsverband met de Radboud Universiteit is er één van. 

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken