Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Creatief met woorden

Samenwerkingsproject met Radboud Universiteit

Convergent denken is één van de pijlers van creativiteit. In een eerder onderzoek ontwikkelde de Radboud Universiteit het RATje: een instrument om convergent denken te meten bij bovenbouwleerlingen in het basisonderwijs. In dit project ontwikkelden we 11 nieuwe items voor het RATje en onderzoeken we de betrouwbaarheid en validiteit ervan. We testten het nieuwe instrument onder zo'n 100 leerlingen uit groep 6, 7 en 8.

Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld

In dit project ...

  • Convergent denken is één van de pijlers van creativiteit.
  • Ontwikkelen we een nieuwe set vragen rondom 'creativiteit met woorden'.
  • Daarmee zoeken we uit of deze vragen geschikt zijn om convergent denken te meten bij kinderen uit groep 7.
  • Ook onderzoeken we of de kwaliteit van de antwoorden samenhangt met leerlingkenmerken, zoals geslacht, prestaties op soortgelijke opdrachten en met het al ontwikkelde instrument.

Welk woord past bij ‘schaaf’, ‘geiten’ en ‘korst’? Het antwoord is: kaas. Want daarmee maak je de woorden ‘kaasschaaf’, ‘geitenkaas’ en ‘kaaskorst’. Met dit soort vragen kun je bepalen hoe goed kinderen zijn in convergent denken.

CitoLab-werkprogramma 2023

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen

Bereikbaar Ma t/m vr 08:30 tot 17:00
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken