Masterscriptie over items in convergent denken test (po)
In 2023 deed Janneke van der Valk, masterstudent Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit, onderzoek bij CitoLab. Het doel van haar onderzoek was om een nieuwe set items te ontwikkelen voor een convergent denken test voor Nederlandse bovenbouwleerlingen uit het primair onderwijs. Deze nieuwe itemset zou een uitbreiding moeten worden op een bestaande set van items.
Hoe het onderzoek eruitzag
Een set van 11 items hebben we ontwikkeld en getest in de praktijk. Om de kwaliteit hiervan te beoordelen is de convergente en discriminante validiteit onderzocht. In totaal hebben 91 leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 deelgenomen aan het onderzoek.
De belangrijkste resultaten op een rij
- De uiteindelijke set van negen items waren voldoende betrouwbaar (α = .81).
- Voor de discriminante validiteit werd ondersteunend bewijs gevonden. Dit bleek uit een lage correlatie met een test voor divergent denken (r = .01).
- De resultaten voor convergente validiteit waren wisselend. Er werden significante correlaties met de testen voor convergent denken (.39 ≤ r ≤ .49) gevonden, maar de correlatie (r = .49) tussen de twee sets van items die precies hetzelfde zouden moeten meten was te zwak om aan te nemen dat de beide versies hetzelfde meten. Hieruit blijkt dat de nieuwe items niet kunnen dienen als uitbreiding op de bestaande itemset. Er is verder onderzoek nodig om te begrijpen wat de oplosbaarheid van de items beïnvloedt.
Bekijk de slides van Janneke's presentatie over het onderzoek 'Creatief met woorden' (2023)