Direct naar inhoud

Onder de loep: zes rugzakken

Stichting Cito | 10-07-2025 | Nieuws Veel eindexamenleerlingen maken zich op voor een vervolg in het hoger onderwijs. Wat kunnen we zeggen over de aansluiting van vo naar ho in vergelijking met landen om ons heen?

De manier waarop andere landen hun onderwijstijd verdeeld hebben kan aanleiding zijn om onze onderwijstijdverdeling kritisch te bekijken, vooral in het licht van het vervolgonderwijs. De situatie in het buitenland kan inspirerend zijn in relatie tot de uitdagingen waar we in Nederland tegenaan lopen. In overleg met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vergeleken we de situatie in Nederland met België, Frankrijk, Duitsland, Finland en het International Baccalaureate (IB) Diploma Programme.

Lees hier over het rapport De gevolgde onderwijstijd

Onder de loep: zes examenstelsels
Het rapport De gevolgde onderwijstijd is ontstaan uit het rapport Examenstelsels, waarin we het Nederlandse examenstelsel hebben vergeleken met de examenstelsels van vijf andere landen.

Voorbeelden van examensituaties in het buitenland, worden regelmatig gebruikt in discussies over het Nederlandse examensysteem. Echter, het beeld dat wordt geschetst is vaak beperkt, omdat de voorbeelden uit hun context gehaald zijn. Om de volledige context te kennen, legden we in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de examenstelsels naast elkaar van België, Frankrijk, Duitsland, Finland en het International Baccalaureate (IB) Diploma Programme.

Zoeken