
Een krachtige toevoeging aan menselijke observaties
Geen enkele toets in de wereld meet perfect en kan alles volledig in beeld brengen. Dat geldt ook voor de doorstroomtoets. We pleiten ervoor om toetsresultaten altijd in combinatie te beschouwen en onderwijsbeslissingen nooit op basis van één databron te nemen. Een toets is maar een toets. Het is een krachtige toevoeging aan menselijke observaties en voorkomt mogelijke tunnelvisie. Een hulpmiddel met waarde én beperkingen. Een toets meet niet alles en dat kan ook niet. Een toets biedt leerlingen de kans om te laten zien wat ze in hun mars hebben. Iedere leerling verdient het om die kans te krijgen.
Wij zien de toets als een van de databronnen die de leraar gebruikt om te komen tot passende onderwijsbeslissingen. De leraar kan het verschil maken — door te duiden, te wegen en de verschillende databronnen met elkaar te verbinden.

Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!