Direct naar inhoud
Leerlingen voortgezet onderwijs

Beoordelingsmodellen voor het meten van burgerschapsonderwijs

Door: Centrale Toetsen en Examens, Stichting Cito | 21-08-2024 Vanuit de overheid zijn scholen verplicht om te werken aan burgerschap. Maar hoe beoordeel je als docent de burgerschapsvaardigheden die leerlingen in samenhang met kennis toepassen?

Om docenten te ondersteunen bij het evalueren en beoordelen van burgerschapsvaardigheden van leerlingenonderwijs in de klas, hebben we onderzoek gedaan naar welke beoordelingsmodellen docenten hiervoor kunnen inzetten. 

Aan het onderzoek Burgerschapsmodellen voor het meten van burgerschapsonderwijs hebben docenten meegewerkt die lesgeven in verschillende maatschappijvakken en filosofie. Vaardigheden zoals ethisch redeneren, samenwerken, empathisch vermogen en kritisch denken stonden hierbij centraal. De bewezen drie beoordelingsmodellen zijn alle drie beschikbaar voor en in te zetten door docenten voor hun eigen lessen en opdrachten.

Vooropgesteld gaat dit niet over het beoordelen of de keuze van leerlingen goed of fout is, maar om de kwaliteit van de informatie en de argumenten die leerlingen gebruiken om hun keuze te onderbouwen.

Naar het onderzoeksrapport

 

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken