Measuring student ability, classifying schools, and detecting item-bias at school-level based on student-level dichotomous attainment items
Door: Bennink, M., Croon, M. A., Keuning, J., & Vermunt, J. K. | 01-06-2014 In dit artikel wordt een model gepresenteerd dat rekening houdt met de multilevelstructuur, leerlingprestaties controleert voor schoolprocessen, scholen voor monitorings- en vergelijkingsdoeleinden classificeert, en op schoolniveau toetst op item bias.In onderzoek worden de antwoorden van studenten op items niet alleen gebruikt om de vaardigheid van studenten te bepalen, maar ook om de scholen te evalueren en vergelijken. Idealiter wordt in analyses rekening gehouden met de multilevelstructuur en worden de processen die op schoolniveau spelen gescheiden van de prestaties van de leerling en de school. In dit onderzoek is een model ontwikkeld dat (a) rekening houdt met de multilevelstructuur, (b) leerlingprestaties controleert voor schoolprocessen, (c) scholen voor monitorings- en vergelijkingsdoeleinden classificeert, en (d) op schoolniveau toetst op item bias.
Ga naar het artikel
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!