Cijfers, cijfers en nog eens cijfers
Met de enorme hoeveelheid aan toetsen lijken cijfers de belangrijkste output in het voortgezet onderwijs. Maar de laatste jaren stijgt de kritiek, zowel op de manier van becijferen als op de hoeveelheid toetsen. Is die kritiek eigenlijk terecht? En zo ja, wat is dan het alternatief? Om inzicht te krijgen in de toetspraktijk en te ontdekken hoe docenten over toetsing denken, deden we in het najaar van 2021 een veldverkenning. Dat onderzoek wees uit dat docenten kritisch staan tegenover toetsen, maar er ook de meerwaarde van inzien. Voer voor discussie dus én - wellicht - voor verder onderzoek. Wij blijven ondertussen graag met docenten en scholen in gesprek over toetsing, cijfers en toetscultuur.
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!