Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Ontmoet onze onderwijskundig onderzoekers

Team Onderwijskundig Onderzoek doet - zoals de naam al zegt - onderzoek op het gebied van onderwijskundig meten. Samen met onderwijsprofessionals en universiteiten ontwikkelen ze best practices om te laten zien wat wél en niet werkt. Praktijkgericht én wetenschappelijk onderbouwd.

dr. Kimberley Lek

Onderwijskundig onderzoeker

Kimberley werkt sinds 2019 voor Cito. Daarvoor rondde ze haar promotie af aan de universiteit Utrecht. Hier deed ze onderzoek naar de overgang van primair naar voortgezet onderwijs en de rol van de eindtoets en het basisschooladvies hierin. Zo beantwoordde ze de vraag of de leerkracht of de eindtoets nu voor een eerlijkere plaatsing in het voortgezet onderwijs zorgt. En bekeek ze welke invloed - bijvoorbeeld - de sociaal-economische achtergrond van een leerling op het basisschooladvies heeft. Dit alles om zoveel mogelijk kansengelijkheid voor leerlingen na te streven. Het thema kansengelijkheid speelt sowieso een grote rol in Kimberleys onderzoek. Net zoals haar streven naar praktijkgericht en praktisch inzetbaar onderzoek. Kimberley vindt het belangrijk en een uitdaging om onderzoeksresultaten zo toegankelijk en aantrekkelijk mogelijk te delen.

Kimberley Lek
Het leuke aan onderzoek bij CitoLab is dat we het nadrukkelijk doen mét en voor het onderwijsveld. Het is dan ook een belangrijke uitdaging wetenschappelijke onderzoeksresultaten zo toegankelijk mogelijk te maken.

Kimberley Lek, Onderwijskundig onderzoeker

Zoeken