
'We zijn zó enthousiast over digitale toetsing dat we er niet meer van afstappen'
In 2005 maakte Ilona Danckaert de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs. Sinds 2018 is ze een gedreven lerares Frans op de Vrijeschool van BC Broekhin in Roermond. Hier richt ze zich op het begeleiden van leerlingen in de bovenbouw naar meer zelfstandigheid. "Ik ben lerares Frans van de brugklas tot en met het eindexamenjaar, en ook coach in de bovenbouw", vertelt ze.
Ilona werkt momenteel met kleine groepen, wat het mogelijk maakt om persoonlijke aandacht te geven. Ze kan de ontwikkeling van haar leerlingen goed bijhouden. Zo ook van hun kijk- en luistervaardigheid. Daarvoor zet Ilona de Kijk- en luistertoetsen van Cito in. "Leerlingen weten dat deze toets twee keer meetelt in het eindexamenjaar, dus ze oefenen gefocust."
Blij met digitaal
Al zeven jaar maakt Ilona gebruik van de Kijk- en luistertoetsen via het digitale platform Woots. Voorheen nam ze de toetsen op papier af. Daarbij was het altijd een uitdaging om zonder storende achtergrondgeluiden te werken. “Toen ik Woots ontdekte, zag ik onmiddellijk de voordelen van digitale afname”, reageert Ilona enthousiast.
Tops en tips
Ilona vindt de verschillende functionaliteiten van Woots, die haar als docent ondersteunen, prettig. "Het is ook heel fijn dat je snel de uitkomst ziet zodra de toets is gemaakt." De mogelijkheid om fragmenten terug te spoelen, de toets opnieuw te maken en het volume aan te passen, biedt haar leerlingen een betere ervaring. "Met oortjes kun je het geluid zo hard zetten als nodig is, zelfs als er achtergrondgeluiden zijn."
Het terugspoelen, als je iets niet goed hebt gehoord, vind ik echt geweldig.
Positieve verandering
Een van de successen is dat leerlingen zelf hun vooruitgang merken. "Ze zeggen: ik word er steeds beter in", vertelt Ilona trots. De oefenmogelijkheden dragen bij aan de ontwikkeling van hun vaardigheden. "Je ziet die leerlingen groeien", voegt ze toe.
Leerlingen zien zelf vooruitgang en dat maakt de motivatie alleen maar groter.
Oefenen loont
Ilona past de toetsen divers toe binnen haar lessen. In het derde leerjaar start ze met toetsen in Woots. Hiervoor richt ze een lesuur per week in. Haar eindexamenleerlingen bereidt ze voor met een hele reeks toetsen. Elke toets moeten ze voor de deadline binnen een les of studie-uur maken. "Neem je oortjes mee. Want als je binnenkomt, staat de toets klaar", legt ze dan uit.
Ze benadrukt het belang van oefening en herhaling. "Als het resultaat niet goed is, dan zeg ik: luister nog een keer." De directe inzage van toets-uitkomsten en de mogelijkheid om toetsen opnieuw te doen, ondersteunen haar in de begeleiding van leerlingen.
100% van meerwaarde
Met haar positieve ervaringen raadt Ilona de combinatie van de Kijk- en Luistertoetsen van Cito en Woots aan. "Absoluut, 100%", zegt ze overtuigd. “We stappen er niet meer van af.” Haar collega-docenten Frans, die eerder iets terughoudender waren, zien nu ook de voordelen van digitaal afnemen.
*We bedanken Ilona voor haar feedback. Dit helpt ons om toe te werken naar verdere verbeteringen.