Direct naar inhoud

Cito en Noordhoff: samen in actie voor betere leesvaardigheid

30-10-2025 | Nieuws De leesvaardigheid van middelbare scholieren daalt al jaren. Uit meerdere onderzoeken* blijkt dat veel leerlingen moeite hebben met lezen en woordenschat. Dat heeft gevolgen voor hun schoolprestaties, maar ook voor hun zelfvertrouwen.

Om dit tij te keren, slaan Cito en uitgever Noordhoff de handen ineen. Samen introduceren zij een praktische aanpak voor docenten Nederlands. Hiermee kunnen zij leerlingen die taal lastig vinden, direct ondersteunen.

Effectief en motiverend oefenen

De samenwerking begint bij Leerling in beeld VO, het leerlingvolgsysteem van Cito. Laat de volgtoets aan het eind van de brugklas zien dat een leerling onder niveau scoort? Dan kan de docent in het tweede leerjaar meteen starten met gerichte remediëring. Via de methode Nieuw Nederlands van Noordhoff krijgt de leerling toegang tot een digitale leeromgeving met leerprogramma’s op maat, afgestemd op het eigen niveau. Zo wordt oefenen met lezen en woordenschat persoonlijker, effectiever en motiverender.

Bert Thijs de Jong, sectormanager VO bij Cito:

Met Leerling in beeld VO geven we docenten een scherp en betrouwbaar inzicht in de leesvaardigheid van hun leerlingen. Zo weten zij precies waar de knelpunten liggen en kunnen ze direct bijsturen. Dankzij de krachtenbundeling met Noordhoff kunnen leerlingen in hun vertrouwde leeromgeving werken aan hun volgende stap.

Lisanne Liewes, uitgever Nieuw Nederlands bij Noordhoff:

Met Nieuw Nederlands bieden we docenten de juiste middelen om leerlingen doelgericht verder te helpen. Door de koppeling met de volgtoetsen van Cito krijgen zij precies die ondersteuning die nodig is om meer grip te ontwikkelen op taal en zelfvertrouwen.

Expertises verbonden

Vanaf 1 november kunnen docenten aan de slag met de nieuwe aanpak: in leerjaar 2 van vmbo-basis, -kgt en -t/h. Met deze ondersteuning zetten Cito en Noordhoff een belangrijke eerste stap om de dalende leesvaardigheid van Nederlandse scholieren aan te pakken. Door de expertises van beide partijen - toetsing én lesmateriaal - te verbinden, krijgen docenten praktische handvatten waarmee zij hun leerlingen optimaal kunnen begeleiden.

Nog meer tools

Voor gebruikers van Leerling in beeld VO heeft Cito nog meer tools gecreëerd om de leesvaardigheid van leerlingen te bevorderen. Die vind je op een speciale webpagina.

*Een van de onderzoeken is dat van CitoLab: Leervertraging in het voortgezet onderwijs 2024 (met de resultaten van Leerling in beeld VO als basis).

Zoeken