Direct naar inhoud

Leesvaardigheid bevorderen met Leerling in beeld VO

De leesvaardigheid onder middelbare scholieren neemt af, blijkt uit onderzoeken. Dat tij wil ook Cito keren. Want zo'n belangrijke basisvaardigheid als lezen komt niet alleen van pas in het onderwijs, maar ook in werk- en privéleven. Daarom pakken we onze ondersteunende rol. Met tools voor scholen die Leerling in beeld VO gebruiken.

De leerlingprestaties zijn vergeleken met de laatste meting (vóór de coronapandemie) vooral achteruitgegaan op Nederlands leesvaardigheid en woordenschat. Meer leerlingen presteren op of onder 1F-niveau, en minder op 2F- of 3F-niveau.

Bron: onderzoek Leervertraging in het voortgezet onderwijs 2024, van CitoLab
(met de resultaten van Leerling in beeld VO als basis)

Rapportage-omgeving

In deze omgeving laten vakrapportages je zien hoe jouw leerlingen hebben gescoord op leesvaardigheid. Heb je geen toegang? De beheerder van het Leerling in beeld VO-account op jouw school kan je verder helpen. 

Bekijk de omgeving

Managementrapportage

Wil je in kaart brengen hoe de leesvaardigheid zich op jouw school heeft ontwikkeld de afgelopen jaren? Onze managementrapportage toont met referentieniveaus hoe je leerlingen deze basisvaardigheid beheersen.

Vraag de rapportage aan

Handreiking Nederlands 

Deze handreiking is er speciaal voor docenten Nederlands. In een stappenplan ontdek je hoe je de rapportages van Leerling in beeld VO kunt inzetten om je leerlingen (lees)onderwijs op maat te geven.

Download de handreiking

 

Online sessie over leesvaardigheid

Benieuwd hoe je de handreiking Nederlands en managementrapportages maximaal kunt benutten om de leesvaardigheid van je leerlingen te bevorderen? Op 30 januari 2025 gaven we een online sessie. Met (lees)tips.

Check de presentatie

 

Zoeken