Direct naar inhoud

Aangepaste versies

Versies voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften

Iedere leerling verdient een eerlijke kans om te laten zien wat hij of zij kan. Voor leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie of een visuele beperking zijn er daarom aangepaste versies van de Leerling in beeld – doorstroomtoets beschikbaar. Op deze pagina lees je welke varianten er zijn en hoe je als school per leerling de meest passende keuze kunt maken. 

Welke versies zijn er?

Als school bepaal je zelf welke versie je voor welke leerling inzet. De volgende versies van de Leerling in beeld - doorstroomtoets zijn beschikbaar: 

  • zwart-witversie (ook met audio te gebruiken, alleen papier)
  • vergrote zwart-witversie (ook met audio te gebruiken, alleen papier)
  • verklankte versie (zowel papier als digitaal) 


De digitale doorstroomtoets bevat standaard audio bij de onderdelen Rekenen en Taalverzorging. Bij de aangepaste digitale versie is er audio-ondersteuning mogelijk bij Lezen.

Ondersteuningsmogelijkheden

Er zijn verschillende aangepaste versies van de Leerling in beeld – doorstroomtoets. Deze versies kun je als school inzetten voor leerlingen die:  

  • dyslexie hebben  
  • een visuele beperking hebben  
  • kleurenblind zijn  
  • een taalontwikkelingsstoornis hebben  

Als je kiest voor de Leerling in beeld - doorstroomtoets, wordt een praktische handleiding voor leerkrachten beschikbaar gesteld via het digitale platform van Leerling in beeld. In deze handleiding staat vermeld welke extra ondersteuning mogelijk is voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bieden van een rustige werkplek, of het toekennen van extra toetstijd. Hulpmiddelen zoals afdekbladen of een loep zijn ook toegestaan.

Alle ontwikkelingen volgen?

Laat je gegevens achter en we houden je via e-mail op de hoogte van alles rondom de Leerling in beeld - doorstroomtoets 2026.

Houd me op de hoogte

Goed om te weten

We vinden het belangrijk dat alle leerlingen de Leerling in beeld – doorstroomtoets op een fijne manier maken. Daarom geldt voor alle leerlingen: 

Lettertype: we gebruiken een goed leesbaar schreefloos lettertype dat voldoet aan de aanbevelingen van het Nederlands Kwaliteitsinstituut voor Dyslexie (NKD). Dit geldt voor alle versies voor de Leerling in beeld – doorstroomtoets, ook voor de reguliere versie. Daarmee is deze versie ook geschikt voor leerlingen met dyslexie.

Rustige opmaak: voor de digitale toets geldt dat bij Lezen de tekst en één vraag naast elkaar in beeld staan. Voor Taalverzorging en Rekenen zien leerlingen telkens één vraag tegelijk in beeld. Voor de papieren versie geldt dat alle opgaven overzichtelijk onder elkaar staan.

Markeren: In het opgaveboekje en tekstboekje van de papieren toets mogen leerlingen bij alle onderdelen tekst markeren.

Nieuwsbrief Leerling in beeld 

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en de producten van Leerling in beeld?
Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief:

Inschrijven nieuwsbrief

 

 

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken