- Onderzoek & Innovatie
- Over CitoLab
- Zo werken wij
- Werkwijze team Onderwijskundig onderzoek
Werkwijze team Onderwijskundig onderzoek
Doordacht én pragmatisch naar innovatieve meetoplossingen
Team Onderwijskundig onderzoek is gespecialiseerd in onderzoek naar onderwijskundig meten. Met onze brede kijk op de onderwerpen die we onderzoeken, helpen we scholen, partners en opdrachtgevers verder. De kern van onze werkzaamheden? Bewijzen dat meetinstrumenten evidence based zijn. En onze opdrachtgevers helpen om nieuwe meetoplossingen te ontwikkelen of eigen meetoplossingen te verbeteren.
Samenwerking voor impact
Om zoveel mogelijk impact te hebben, zoeken we in onze onderzoeksprojecten actief naar samenwerkingen. Met de wetenschap, de onderwijspraktijk én private partijen.
We willen gezamenlijk werken aan oplossingen voor de uitdagingen waar de onderwijssector voor staat, omdat we zo grotere projecten op kunnen pakken, waardevolle verbindingen kunnen leggen en vanuit een breder perspectief écht ons steentje kunnen bijdragen.
Bron: OKO-propositie 2022
Onderzoek op eigen innovatiethema's
Onze onderwijskundig onderzoekers draaien volop projecten om CitoLab's innovatieambities te realiseren. We doen daarvoor onderzoek op vier innovatiethema's. In 2023 onderzoeken we bijvoorbeeld:
- beeldschermgebruik in de klas
- het beoordelen van vaardigheden via profielen
- student-docentpartnerschappen in het mbo
- het meten van convergent denken
Onderzoek op grote onderwijsthema's
In samenwerkingsverbanden met universiteiten en andere partners werken onze onderwijskundig onderzoekers mee aan diverse langlopende onderzoekstrajecten. In 2023 lopen bijvoorbeeld onderzoeken naar:
- het ontsluiten van open leermaterialen
- verbetering van leesvaardigheidsonderwijs
- het vernieuwend meten van vaardigheden
- effectief gebruik van multimedia in toetsen
OKO werkt aan innovatieve meetoplossingen voor het onderwijs. We lossen praktische problemen op en laten zien wat wel werkt en wat niet. Dat doen we doordacht én pragmatisch. Met als doel om leraren te versterken en met elkaar te leren over onderwijskundig meten.
Bron: OKO-propositie (2022)
Werkt jouw onderwijsproduct wel? Of toch niet?
Als team OKO werken we steeds vaker ook in opdracht. Heb je een onderwijsoplossing of lesmethode ontwikkeld? Gebruik je een (digitaal) onderwijsproduct in de klas? Dan wil je vast weten of het evidence based is. Want: werkt het eigenlijk wel wat je doet? Als team OKO helpen we je graag met ‘bewijsgericht ontwerpen’ en ‘argumentgericht valideren’.
Bewijs gericht ontwerpen
Stap-voor-stap werken we toe naar een wetenschappelijk gefundeerd onderwijsproduct.
- Want: een nieuwe (meet)oplossing heb je niet zomaar.
- Dat vraagt om een solide raamwerk waarmee je het ontwerpproces structuur geeft.
- Wij werken met goed uitgewerkte deelmodellen die je als bouwstenen - beetje bij beetje - op elkaar plaatst.
Argument gericht valideren
Met bewijsstukken tonen we aan dat jouw onderwijsproduct geschikt is voor het gebruik dat je beoogt.
- Want: meetoplossingen werken pas als de scores laten zien wat ze moeten meten.
- We delen we het valideringsproces op in kleine eenheden.
- De bewijzen verzamelen we via onderzoek.
- De data analyseren we met state-of-the-art technieken.
Onze onderzoeksprojecten realiseren we met een vaste kern van - overwegend gepromoveerde - onderwijskundig onderzoekers. Daarnaast werken we met een flexibele schil van masterstudenten die stage lopen, (buiten)promovendi en gastonderzoekers.
Uit: propositie OKO (2022)
De basisprincipes van onze onderzoeksprojecten
Al onze onderzoeksprojecten voldoen aan drie basisprincipes. Elk project ...
… beantwoordt een onderwijsvraagstuk
Die vraag kan betrekking hebben op individuele leerlingen, de school, de keten of het onderwijsstelsel.
… vergroot de onderwijsmeetkundige kennisbasis
Dat kan gaan om de kennisbasis van onderwijsprofessionals, ketenpartners én stakeholders.
… is toepasbaar in de onderwijspraktijk
We kunnen de projectresultaten verwerken in publicaties en producten die voor een breed publiek toegankelijk zijn.