Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

Navigeren naar leesbegrip

Hoe help je leerlingen écht beter lezen?

De manier waarop we leesvaardigheid meten, krijgt steeds meer aandacht. Experts zeggen dat goed lezen meer is dan woorden begrijpen - het gaat erom dat leerlingen zich een duidelijk beeld kunnen vormen van wat ze lezen (ook wel een situation model genoemd). In dit project onderzoeken we of we leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs kunnen helpen om dat beeld beter op te bouwen. Zo willen we niet alleen hun leesvaardigheid verbeteren, maar ook kijken of we die vaardigheid op een betere manier kunnen meten.

Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld

Wat gaan we doen?

In 2026 willen we een eerste versie (prototype) ontwikkelen waarmee leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs beter geholpen worden om zich een goed beeld te vormen van een tekst — een zogenaamd situation model

Maar eerst doen we in 2025 verkennend onderzoek. We duiken in de wetenschappelijke literatuur en gaan experts interviewen om te ontdekken:

  • Hoe typen teksten invloed hebben op het mentale beeld dat lezers vormen
  • Welke stappen belangrijk zijn bij het maken van zo’n beeld
Door in 2025 verkennend onderzoek te doen, kunnen we in 2026 doordacht en slim een prototype bouwen

Aranka Bijl, Conceptontwikkelaar & Innovatiespecialist 

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken