
Navigeren naar leesbegrip
Van tekst naar begrip: Hoe helpen we leerlingen een situation model op te bouwen?
Het meten van leesvaardigheid ligt onder een vergrootglas. Experts benadrukken dat voor goed tekstbegrip het belangrijk is dat een lezer een zogenaamd situation model van een tekst kan maken. Dit is een schematische weergave van het mentale beeld dat je als lezer opbouwt als je een tekst goed hebt begrepen. Oorzaken, gevolgen, bijzaken, hoofdzaken; alle andere belangrijke relaties en gevolgtrekkingen heeft de lezer in beeld. Het lijkt erop dat het tegelijk aanbieden van begripsvragen en de tekst niet aanmoedigt om dit mentale model op te bouwen. In dit project onderzoeken we hoe we leerlingen kunnen helpen een situation model te maken dat hen ondersteunt bij het beantwoorden van begripsvragen.
Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld
Kunnen we je helpen?
Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.
Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.