
'De juiste inzet van data maakt het verschil voor leerlingen'
Op Curio effent, een mavo-school in Oosterhout, scoorde begin dit schooljaar de helft van de leerlingen op ‘kader’-niveau bij Nederlands lezen en woordenschat (Toets 0). Dit is een landelijke trend: een dalende leesvaardigheid en woordenschat. Door Leerling in beeld VO in te zetten, kan Curio effent hier gericht mee aan de slag.
Jasmijn Maes, docent Engels en projectleider basisvaardigheden op Curio effent, coördineert Leerling in beeld VO op alle scholen van Curio: “Bij Curio effent nemen we alleen de volgtoetsen af. Een aantal andere locaties zet ook de modules van Breed Leerlingbeeld in. Ik onderzoek of dat voor ons ook interessant is. We kunnen er sowieso mee voldoen aan onze jaarlijkse verplichting om sociale veiligheid in kaart te brengen.”
Voor Curio is Jasmijn het aanspreekpunt bij vragen en overziet ze alle rapportages van het leerlingvolgsysteem.
Van toetsresultaat naar actie
Curio effent zet Leerling in beeld VO niet alleen in om leervorderingen te meten, maar verbindt hier ook direct ondersteuning aan. Jasmijn geeft aan dat leerlingen die extra hulp nodig hebben, gedurende 20 weken steunles krijgen met Numo, een online leermiddel dat te koppelen is aan Leerling in beeld VO.
"Voorheen was deze steunlesperiode korter, minder effectief en met best wat uitval. Nu krijgt 25% van de leerlingen, met de meeste uitval, gerichte ondersteuning. De andere leerlingen, met minder uitval, worden in de reguliere lessen ondersteund", vertelt Jasmijn.
Waardevolle rapportages
Curio gebruikt al jaren de toetsen van Cito. Sinds vorig schooljaar werken alle locaties met Leerling in beeld VO. "De keuze voor Cito is vóór mijn tijd gemaakt, maar betrouwbaarheid moet daar een grote rol in hebben gespeeld", zegt Jasmijn.
Volgens haar is Leerling in beeld VO een fijn product. Want het is methode-onafhankelijk, waardoor het naast bestaande lesmethodes gebruikt kan worden. Tegelijkertijd benadrukt ze dat het wél van belang is dat scholen actief met het volgsysteem aan de slag gaan:
Als je toetst om te toetsen, zonder echt iets te doen met de waardevolle resultaten en inzichten in de rapportages, is dat zonde.
Werk aan de winkel
Bij Curio effent delen ze persoonlijke rapportages met ouders en leerlingen, mentorrapportages met mentoren en totaalrapportages met de directie. "Eigenlijk zouden de vakgroepen nu aan de slag moeten met alarmerende data, zoals die uitval op lezen en woordenschat”, vindt Jasmijn. ”Maar dat proces is nog in ontwikkeling."
Motivatie blijft een uitdaging
Jasmijn merkt dat motivatie een knelpunt is bij leerlingen. "We willen formatief toetsen, maar leerlingen vragen zich af wat het hen oplevert. Daardoor neemt hun inzet af bij Toets 2 en 3." Om leerlingen toch zo veel mogelijk te activeren, maakt Curio de mentorlessen van Cito op maat voor de eigen school.
Er wordt ook bewust gekozen om niet vooraf te trainen, zodat de resultaten een realistisch beeld geven van waar de leerlingen staan.
Bijdragen aan ontwikkeling
De samenwerking met Cito verloopt prettig. "De communicatie is goed, de informatie is helder en Cito is goed bereikbaar." Wel ziet Jasmijn verbeterpunten: "Bij complexe vragen is het soms lastig om de juiste persoon te vinden.” Daarnaast vindt ze de handleidingen van het leerlingvolgsysteem te uitgebreid.* Volgens Jasmijn werkt Curio met Leerling in beeld VO doelgericht aan basisvaardigheden.
De juiste inzet van data en de samenwerking met Cito zorgen ervoor dat scholen niet alleen inzicht krijgen in de prestaties van hun leerlingen, maar ook concreet kunnen bijdragen aan hun ontwikkeling.
Meer weten over Leerling in beeld VO? Bekijk de mogelijkheden en bestel je licenties voor schooljaar 2025-2026.
Bekijk en bestel
*We bedanken Jasmijn voor haar feedback. Dit helpt ons om toe te werken naar verdere verbeteringen.