Direct naar inhoud

Vakbekwaamheid aantonen met een keurmerk of certificaat

Bewijs van kwaliteit en compliancy

Afnemers verwachten kwaliteit. Voor producten zijn er allerlei keurmerken. Voor voedsel en levensmiddelen, autozitjes, gastoestellen, elektronische producten, speeltoestellen … je kunt het zo gek niet bedenken of er is een keurmerk voor. Maar hoe zit dat eigenlijk bij diensten? Hoe weten afnemers of de professional die ze inhuren vakbekwaam is?

Hoe maakt u kwaliteit aantoonbaar?

Er zijn meerdere manieren om kwaliteit en vakbekwaamheid aantoonbaar te verhogen en te borgen. Werken met een keurmerk of certificaat is daar één van. Om persoonscertificering te organiseren, is het nodig om vakkennis of vakbekwaamheid daadwerkelijk te meten met een toets of examen. Het opzetten van een examen- of certificeringstraject vereist een gedegen aanpak met een serieuze voorbereiding. Waar moet u aan denken? Bekijk de zeven stappen voor persoonscertificering.

In 7 stappen naar een systeem voor persoonscertificering

Wat is het verschil tussen een certificaat en een keurmerk?

Een certificaat is een document

Een certificaat is een schriftelijke verklaring, waarin staat dat een product, proces, persoon, kwaliteitssysteem of dienst aan bepaalde eisen voldoet. Certificaten helpen consumenten en bedrijven om een keuze te maken bij aankopen. Cito ondersteunt bij persoonscertificering; aantoonbare vakbekwaamheid voor professionals.  

Een keurmerk is een beeldmerk

Een keurmerk is een beeldmerk op een product of bij een beschrijving van een dienst. Het laat zien dat een product of dienst aan de eisen voldoet die bij dat keurmerk horen. Keurmerken helpen consumenten en bedrijven om een keuze te maken bij aankopen.

Lees meer over certificaten en keurmerken op rijksoverheid.nl

Het belang van een keurmerk of certificaat

Een keurmerk of certificaat is een kwaliteitsoordeel dat afnemers zekerheid geeft over de veiligheid en betrouwbaarheid van een dienst. Met een certificaat tonen professionals dat ze voldoen aan een brede kwaliteitsstandaard en aan de geldende wet- en regelgeving. En dat ze dus vakbekwaam zijn. Kortom: onderscheidend vermogen.

Waarom toetsen?

  • Aantoonbare garanties over het kwaliteitsniveau van uw professionals
  • Sterkere positionering voor uw organisatie, branche of beroepsgroep
  • Uniformiteit in kwaliteitseisen

Tips bij certificeringstrajecten

  • Zorg voor draagvlak: Het is belangrijk dat er voldoende draagvlak voor een keurmerk is. Anders loopt u het risico dat de kosten van het keurmerk niet opwegen tegen de baten. Vraag u daarom af: zullen stakeholders naar het keurmerk handelen? Is het keurmerk financierbaar? En wat zijn de (financiële) gevolgen voor de leden?
  • Betrek een onafhankelijke partij: Houd opleiding en toetsing of beoordeling strikt gescheiden. Laat een onafhankelijke partij het keurmerk ontwikkelen en toetsen. Alleen dan is het keurmerk geloofwaardig

Verhoog de betrouwbaarheid

Wilt u aan de slag met kwaliteit en vakbekwaamheid binnen uw eigen organisatie, branche of beroepsgroep? Vanuit Cito denken we graag met u mee over het ontwikkelen en opzetten van een kwaliteitsstandaard. Cito ondersteunt uiteenlopende organisaties al jaren bij het borgen van kwaliteit en vakbekwaamheid. Wij zijn expert in het opzetten van examenketens en persoonscertificering. Niet alleen toetsen we kennis, maar we kunnen ook samen met u een meetlat ontwikkelen voor vaardigheden en competenties.

Ondersteuning bij álle stappen

Goed om te weten: Cito kan u in het complete traject ondersteunen. Van het ontwikkelen van een plan, het maken van de vragen, het begeleiden en opleiden van de constructiegroepen of examencommissie tot de toetsanalyse en rapportage.

Ook voor oplossingen op specifieke toets(beleids)vraagstukken kunt u bij ons terecht.

Contact

Vragen? Wij beantwoorden ze graag. Neem vrijblijvend contact op met Willem-Jan van Gendt.

Bereikbaar ma t/m vr (09.00 — 17.00 uur)
Bellen (026) 352 13 64
E-mail advies-zakelijk@cito.nl

Zoeken